Kezdőlap hírmozaik

    Egyénközpontúság és személyes tapasztalás – interjú

    A 2015-ben alapított Konnekt Egyesület egyik kiemelt célja a tudatos pályaorientáció elősegítése. Mai interjúnkban az egyesület vezetőjével, Stumpf Katával és Dávid Zsombor volt mentorral, a Mentorprogram társvezetőjével beszélgettünk a mentorprogram hátteréről és a csatlakozási lehetőségekről.

    A Konnekt Egyesület 2015 óta összesen 300 diáknak segített abban Mentorprogramjával, hogy könnyebben megtalálják azt a hivatást, ami a legmegfelelőbb számukra, amit mindig odaadóan és szeretettel fognak majd csinálni.  Mi hívta életre a programot?

    Stumpf Kata (SK): Mi is álltunk annál a bizonyos válaszútnál a középiskola utolsó évében, amikor mindenki csak azt kérdezte: “na, tudod már, hogy hova akarsz menni?”. Sőt mi több, időről időre mindig feljön ez a téma. Egyetem után, munkahely- vagy akár pályaváltáskor, épp úgy mint a gimi végén. A kérdések mindig ugyanazok. Miben vagyok jó? Milyen munkában tudok kibontakozni? Milyen környezetben tudok jól dolgozni? Mi kell nekem ahhoz, hogy olyan életet éljek, amilyenre vágyom?

    A Konnekt Egyesületben abban hiszünk, hogy a kérdések megválaszolásához elengedhetetlenek a valós információk és a személyes példák.

    A diákok legtöbbször sztereotípiák és elvont célok alapján választanak pályát, és nincsenek kellően tisztában a saját képességeikkel, vágyaikkal és lehetőségeikkel. Az oktatási rendszer nagyobb hangsúlyt fektet a lexikális tudás elsajátítására, mint az egyéni készségek fejlesztésére és a személyes, gyakorlati példák bemutatására. Mindemellett a munkaerőpiac rohamosan változik, a szülők, a tanárok és a diákok nehezen látják előre, hogy mire számíthat 3-5 év múlva az, aki most érettségizik.

    Az egyénközpontúság és a személyes tapasztalás egy ilyen fontos döntésnél elengedhetetlen lenne. A Konnekt Mentorprogram ezt az űrt hivatott betölteni.

    Forrás: Konnekt Egyesület

    Milyen platformon zajlik a program népszerűsége, hogyan sikerül a hírt eljuttatni az iskolába?

    Dávid Zsombor (DZS): Social Media fronton FB a fő platformunk itt el tudtunk jutni a diákokhoz és szüleikhez is. Utóbbi években viszont azt tapasztaljuk, hogy a 16-18 éves korosztály, akik a Mentorprogram fő célcsoportja, egyre inkább mozdulnak különböző más platformok irányába ezért már aktívan jelen vagyunk Instagramon is és kacsintgatunk a TikTok felé. Ezeken felül folyamatosan keressük, hogy milyen platformokon és hogyan tudnánk elérni a leendő diákjainkat.

    Igyekszünk minél több iskolával folyamatos kapcsolatot tartani, kiépíteni a partnerkapcsolatot, hogy a többi programunkról is intézmény szinten értesülhessenek. Volt diákjainkon és ismerőseinken keresztül keresünk tanárokat, leginkább 11.-12.-es osztályfőnököket, hogy osztályfőnöki órán tarthassunk egy rövid bemutatkozást. Iskolai faliújságokra teszünk ki plakátot/szórólapokat.

    A Mentorprogram diák szórólapja innen tölthető le.

    Kik a program célközönsége és hogyan kerülnek a segítségre váró diákok kiválasztásra?

    DZS: Kifejezett célközönségünk azok a 11.-12.-es diákok – akik sok irányba érdeklődnek, de még egyáltalán nem biztosak benne, hogy milyen szakma lenne testhezálló nekik és,mihez milyen iskolákon, tanulmányokon, tapasztalatokon keresztül visz az oda vezető út. Akiknek semmi ötletük sincs, arról, hogy hogyan tovább, de nyitottak, érdeklődőek és készen állnak kutakodni magukban és magukon kívül, hogy megtalálják a következő lépéseiket. Akik már megtalálták az irányt, legyen az IT vagy pszichológia, de szeretnék jobban megismerni az intézményeket és a szakirányból induló különböző szakmák közötti különbségeket.

    A diákokkal szemben nem állítunk magas elvárásokat, hiszünk benne, hogy szinte mindenkinek tud segíteni a megfelelő mentor, ha nyitottak, érdeklődőek és készek az együttműködésre. A Program kezdete előtt tartunk minden diákkal egy csoportos beszélgetést, ennek a fő célja, hogy megismerhessük őket és a céljaikat és hogy ők is többet tudhassanak meg rólunk és a programról mielőtt belevágnak.

    Hogyan lehet valaki mentor és milyen feltételeknek kell megfelelnie?

    SK, DZS: Bárki jelentkezhet mentornak, aki szeretne segíteni és úgy érzi van elég tapasztalata és nyitottsága ahhoz, hogy egy fél éven keresztül együtt dolgozzon és kutasson egy lelkes diákkal. Mi pedig az interjúkon azt szűrjük, hogy van-e olyan diák, akivel úgy látjuk jól tudnának együtt dolgozni, illetve fel tudja-e venni azt a gondolkodásmúdót, ami egy mentori szemlélethez szükséges. Avagy, hogy nem megmondjuk a szeritünk jó választ a diáknak, hanem kísérjük abban, hogy megtalálja a saját válaszát.

    A Mentorprogram mentor szórólapja innen tölthető le.

    Milyen visszajelzéseket kapott a program az elmúlt 7 évben azoktól a diákoktól, akik azóta már meg is találták a hivatásukat?

    SK: A mi célunk nem az, hogy valaki megtalálja az álmai munkáját, hanem, hogy jobban ismerve önmagát, körülményeit és lehetőségeit, megelégedett és kiteljesedett életet éljen. Mi azt látjuk a korábbi résztvevőkön, hogy folyamatosan szembesülnek az életben olyan döntési helyzetekkel, mint az első nagy, a pályaválasztás volt. De ők már tudják, hogy hogyan keressék a választ a kérdéseikre, hogynak járjanak utána egy-egy lehetőségnek és hogyan ássanak mélyebbre önmaguk megismerése felé.

    Forrás: Konnekt Egyesület

    További információ: https://www.knnkt.org/ 

    Előző cikkTovábbtanulási kisokos 2022/23
    Következő cikkIdén is meghirdetjük a Formáld a világod!<19 Szabadfogású Számítógép versenyt!