Kezdőlap Sorozataink Tanártalálkozások

Tanártalálkozások – „a betanulás folyamata azt is előre vetíti, hogy ki mennyire lesz kitartó a tanulásban”

Sorozatunk mai vendége Őriné Simonovics Andrea (Pécsi Kodály Zoltán Gimnázium), akivel a társasjáték pedagógiai munkában betöltött szerepéről, az eTwinningről és a tanév mérföldköveiről beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

Az eTwinning és én egy nagy kaland, amibe egy Erasmus+ KA2 hatpartneres projekten keresztül csöppentem bele. A kétéves projekt koordinátor intézményében már nagy hagyománya volt ezeknek az online uniós együttműködéseknek és spanyol kollégáim „megfertőztek” a lelkesedésükkel és természetesen minden apró fortélyba is beavattak. Rengeteget tanultam tőlük emberileg és szakmailag egyaránt. 2016-ban nagyon örültünk, hogy első helyezettek lettünk az országos versenyen. Aztán a következő tanévben ismét sikerült olyan témát és olyan projektet találnom a tanítványaimmal, aminek minden percét élveztük. Ez egy második helyezést hozott. 

Sajnos a 2019-2020-as tanévben elkezdett fenntarthatósági projektünk a covid áldozatául esett, a diákok és mi, tanárok is telítődtünk akkor az online térrel, pedig nagyon örültünk annak, hogy végre gimnáziumunkban három pedagógus fogott össze egy érdekes interdiszciplináris munkára egy andalúz és egy katalán középiskolával. Továbbra is gyűjtöm az ötleteket és alig várom, hogy új osztályommal is belevághassak.

Fotó: Őriné Simonovics Andrea

A társasjátékok szerepe a pedagógiai munkában 2021-ben vált számomra fontossá, amikor visszatértünk majdnem másfél év online tanítás után a jelenléti oktatásba. Két tizenéves gyerek édesanyjaként a „bezártság” időszakában a túrázás mellett olyan családi időtöltést kerestem, ami valós térben és időben jelent közös elfoglaltságot. Saját gyerekeim készségeiről, lelki világáról kaptam értékes információkat a játékon keresztül, emellett összekovácsolt is bennünket. Ekkor kezdett foglalkoztatni az, hogy a játék örömét, a modern társasjátékokhoz kapcsolódó tanulási folyamatot hogyan lehet átültetni a pedagógiai munkámba. 

Fotó: Őriné Simonovics Andrea

A Kodály Társas-játék Klub azért jött létre, hogy az „újranyitás” időszakában, 2021 őszén közösségi tereinket megtöltsük közösségi tevékenységekkel. A gimnáziumi korosztálynak a közel másfél éves szeparáció alaposan megnyirbálta a társas kapcsolatait, egymás közötti kommunikációját. Akkor még nem a készségfejlesztés volt az elsődleges célunk, hanem az, hogy a diákok egymáshoz közelebb kerüljenek. Iskolánk befogadó környezete, hatalmas terei lehetővé tették, hogy kórusaink és színjátszó csoportjaink próbái mellé ezt a szabadidős tevékenységet is beemeljük. 

Eleinte saját játékaimat vittem be hétről hétre, majd a Piatniktól és magánszemélyektől is kaptunk adomány társasokat. Végül pedig a tavalyi tanévben az NTP-TFJ-22-0098 „Társasjátékokkal a tehetségazonosításért és a tehetséggondozásért” pályázatunk 1 millió forintos keretéből gimnáziumunk egy szép kis játékgyűjteményt tudott vásárolni, mely a Board Game Geek oldalán és a Tarsasjatekok.com felületén is megtekinthető. Ugyancsak a Nemzeti Tehetség Program támogatásával szereztünk be egy 3D nyomtatót, amivel a játék élményét, a játéktervezést szeretnénk összekapcsolni az informatikával.

Fotó: Őriné Simonovics Andrea

Nagyon jó lehetőség tehetségazonosításra, amikor egy összeszokott pedagóguscsapattal leülünk a sokszor számunkra ismeretlen gyerekekkel játszani. A most már több mint 100 darabot számláló gyűjteményünk lehetővé teszi, hogy akár egy 30 fős osztály ízlésének megfelelő játékokat kínáljunk fel egy-egy alkalommal a tanulóknak. 2023. júniusában aktív szerepet vállaltunk leendő hetedikeseink napközitáborában is. Teamünk alapvetően 5 kollégából áll, akik között ott van iskolánk szociális segítője, valamint matematika, fizika, digitális kultúra, angol, német, spanyol, magyar és történelem szakos tanárok. Ezt a csapatot szoktuk kibővíteni kortárs segítőkkel, tehetségazonosításban és tehetséggondozásban jártas kollégáinkkal, 2022 őszén egy pszichológus is segítette munkánkat.

Pillanatok alatt kitűnnek a gyerekek logikai készségei, verbalitásuk szintje, interperszonális képességük. A játékok összetettsége, a betanulás folyamata azt is előre vetíti, hogy ki mennyire lesz kitartó a tanulásban, hogy fogja bírni majd a terhelést.

Fotó: Őriné Simonovics Andrea

Az idei tanévben mérföldkő lenne számomra, ha minél több hetedikes és kilencedikes tanuló csatlakozna a klubhoz. Az elmúlt hetekben tartott játékalkalmakkor látható volt, hogy a tapasztaltabb diákok már kortárs segítőként működnek a tanárok mellett, a tanítási folyamatba is bekapcsolódnak. Szeretnénk, ha folyamatosan alakulna a célul kitűzött fenntarthatóság, hogy a felsőbb évesek felkarolnák az újonnan csatlakozókat.

3 digitális eszköz, amely nem hiányozhat a játékterápiás digitális hátizsákból: Quizlet, Canva és nagy általánoságban a felhők adta lehetőség a megosztott dokumentumokban, prezentációkban történő munkára. A Quizlet számomra a két tanítási nyelvű tagozat miatt fontos, hiszen a diákok játékos formában, mobileszközeikkel tanulhatnak szavakat vagy a célnyelven oktatott tantárgyak szakszókincsét is könnyedén elsajátíthatják így. A közös munkák pedig mindig játékosságot visznek a tanulási folyamatba, a Canvával való tervezés pedig önmagában egy ludikus hurok a gyerekeknek.


A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. A megjelent részek ezen a linken érhetőek el.

Előző cikkTanártalálkozások – „az egyik legalapvetőbb feladatunk tanárként, hogy felkészítsük a fiatalokat a változáshoz való alkalmazkodásra”
Következő cikkA titok, amit mindenképp érdemes ellesni a német iskolákból