Kezdőlap heti kitekintő

    MI-vel az osztályteremben: új korszak az oktatásban

    Kérdezhetnénk, hogy mire jó a mesterséges intelligencia az oktatásban? Nem volt nekünk elég ez a digitális sokk, amit a Covid hozott? Ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ mai cikkünkben Molnárné Dr. László Andrea, tantárgyakra lebontva a MI lehetséges használatát a pedagógiai gyakorlatban.

    Valójában mesterséges intelligencia kutatások már a múlt század második harmada óta folynak, előrejelzések már régóta léteznek, viszonylag régóta tudjuk, hogy meg fogja változtatni a munkaerőpiacot, mégis döbbenetes sokk-ként hatott, amikor megjelent a ChatGPT 2022. novemberében. 

    Megjelent és futótűként terjedt el, nincs olyan szakmai konferencia, fórum, értekezlet, ahol ne hangzana el a bűvszó: mesterséges intelligencia. 

    Biztos vagyok benne, hogy nem tudjuk kikerülni, elkerülni, az oktatásba legalább olyan sebességgel kell bevezetnünk, mint ahogy egyéb területeken megjelent. A miértre viszonylag egyszerű a válasz: nem akarhatjuk, hogy ne legyen naprakész tudásunk, ne a legkorszerűbb eszközökkel és módszerekkel készítsük fel a diákokat a munkaerőpiaci kihívásokra. Nem vállalhatjuk a szakszerűtlenség stigmáját. Nélkülözhetetlen, hogy a diákok megismerkedjenek a mesterséges intelligencia használatával, ezzel is elősegítve versenyképességüket mind a hazai mind a nemzetközi piacon. 

    Egyes nézetek szerint a mesterséges intelligencia az oktatásban a pedagógusok munkáját hivatott könnyíteni, hogy ezzel is még nagyobb teret engedjenek a szakmai fejlődésnek, a szakmai profizmusra szánt időnek. Ennek alapján személyre szabott tananyag készülhet, javulhat a diagnosztizálás, azaz azoknak az elakadásoknak a felismerése, ami a diák továbbhaladását akadályozza, objektívvé teszi az értékelést, illetve teljesen leveszi a tanár válláról a javítás feladatát.

    Készült: leonardo


    Jómagam azon az állásponton vagyok, hogy ezekre a mind nagy szükség van, és valóban a pedagógus munkáját leegyszerűsíthetik ezek az alkalmazások, lehetőségek. Ugyanakkor a pedagógus felelőssége nem merülhet ki annyiban, hogy saját munkáját hatékonyabbá teszi. Hiszem, hogy a diákokat is be kell vonni a mesterséges intelligencia használatba, és olyan feladatokat kell adjunk nekik, amelyekkel megtanulhatnak együtt dolgozni a mesterséges intelligenciával.


    Az alábbiakban egy ilyen projektfeladatot látunk pályaorientációs célzattal. A projektfeladat célja több kulcsszóval  is leírható: 

    1. modern szemlélet,
    2. aktuális problémákra való figyelemfelhívás, 
    3. a legújabb technológia (MI) alkalmaztatása, 
    4. interdiszciplináris megközelítés, 
    5. kompetencia, attitűd, autonómia, fejlesztése
    6. saját tudásszinten történő problémamegoldás,
    7. aktuális kutatásokra történő fókuszálás

    Pályaorientációs feladatok, űrkutatás, és kapcsolódó tantárgyak

    A pályaorientáció kiemelt feladata a pedagógusnak, hiszen rengeteg az alternatíva,  a világ nagyon széles spektrumban fejlődik ezzel együtt lehetőségek tárházát rejti magába, ebből kifolyólag irányt kell mutatnunk, segítenünk kell a diákot a saját útjának megtalálásában. 

    Űrkutatás nélkül pedig nincs sem béke, sem háború. A műholdak, drónok mindent látnak. Jelenleg minden az űrben dől el. 

    Ezt a három tényt figyelembe véve dolgoztam ki egy olyan tervrészletet, ami a megfelelő tantárgyhoz rendeli az MI-vel együtt elvégzendő, űrkutatással kapcsolatba hozható megfelelő  feladatot. (a képekre kattintva azok nagy méretben megtekinthetőek)

    Előző cikkDigitális SzakmaAjánló – interjú
    Következő cikkA tudásmenedzsmentről közérthetően – elindult a Csomópont podcast