Kezdőlap heti kitekintő

    Mesterséges Intelligencia és digitalizáció – visszanézhetők a Pénziránytű workshop előadásai

    Hogyan segítheti a digitális fejlődés és a Mesterséges Intelligencia oktatói munkánkat? Mi várható a pénzügyi szektorban a rohamosan fejlődő digitalizáció hatására? A Pénziránytű Alapítvány őszi szakmai és módszertani rendezvényének nagyon hasznos és informatív foglalkozásai már visszanézhetők, és segítenek eligazodni többek között a Mesterséges Intelligenciával kapcsolatos információrengetegben.

    Tegyük a szívünkre a kezünket! Szinte minden pedagógus megtapasztalta már azt az érzést, hogy a gyorsuló ütemű digitalizációs kihívásoknak egyre nehezebb megfelelnie. Ugyanakkor azt is tudjuk, az élet minden területére beszivárgó digitalizációnak az oktatásban is egyre nagyobb a szerepe. A Chat GPT megjelenésével fókuszba kerülő Mesterséges Intelligencia (MI) kapcsán pedig sokunkban felmerülhet a kérdés: Csodaszer? A jövő egyetlen útja? Újabb kérészéletű divathóbort? – bárhogy is tekintettünk eddig az MI-re, a Pénziránytű workshopon a helyére került számos puzzledarab az élet minden területére, így az oktatásra is egyre nagyobb hatást gyakorló digitális kirakósunkban. 

    A Mesterséges Intelligencia oktatási és pénzügyi alkalmazási lehetőségei iránt egyre több pedagógus érdeklődik. Ez derült ki a Pénziránytű Alapítvány idei őszi workshopján. Milyen lehetőséget rejt és milyen kihívások elé állít minket a Mesterséges Intelligencia most 2023-ban? – A workshopon pénzügyeink digitalizálódása mellett természetesen szó esett arról is, hogyan szivárog be az MI az iskolapadba, hogyan könnyítheti meg a tanulási folyamatot és a tanári munkánkat, és miért nem képes helyettesíteni a kreatív pedagógiai munkát és a tanár személyét.

    A pénzügyi nevelés legszélesebb körű hazai kínálata

    A workshop nyitóelőadását azoknak ajánljuk, akik szeretnének a pénzügyi nevelés széles, – az óvodás kortól egészen az érettségiző korosztályig terjedő – tárházáról átfogó és aktuális képet kapni. A Pénziránytű Alapítvány programjait, ingyenes lehetőségeit bemutató előadásból értesülhetünk többek között a Tanári díj pályázatukról, melyen most minden eddiginél magasabb, akár 600.000 Ft-os támogatást is nyerhetnek az innovatív pedagógusok. A résztvevők első kézből kaptak információkat a Medve Matek csatával együttműködésben azóta már nagy sikerrel megrendezett Logirintus játékról, a 4.200 középiskolás érdeklődését felkeltő, épp most zajló MoneySim ViaDal versenyről, illetve országos középiskolás tanulmányi versenyükről, a BankCode-ról is, amelyre a regisztráció december elején indul. Idén sem érdemes kihagyni az Alapítvány kibővült bázisiskola programját, amelynek keretében akár kihelyezett pénzügyi tudatosságot fejlesztő tanórákra vihetjük diákjainkat, és a jubileumi PÉNZ7 nyújtotta lehetőségekről is szó esett. 

    Digitális élmények minden korosztálynak

    Az általános-és középiskolai tanároknak is hasznos ismereteket nyújt a Canva tréning, mely nem csak a minden eddiginél népszerűbb Alkotópályázatukra készített fel, hanem jó szívvel ajánljuk mindazok számára, akik szívesen megismerkednének az egyik legnépszerűbb digitális alkotáskészítő alkalmazás legfrissebb funkcióival Dr. Főző Attila László digitális szakértő vezetésével. 

    A középiskolai oktatóknak és tanároknak egy gyakorlatias és informatív foglalkozás keretében mutatták meg, hogyan használhatják a Pénziránytű e-learning portál megújult tananyagait mindennapi oktató munkájuk során. A többek között az Iránytű a pénzügyekhez című tankönyv ismeretanyagát támogató, valamint a 2024-es PÉNZ7 hitelezés témakörére is felkészítő e-learning portál tanári (adminisztrátori) funkcióit bemutató előadás ITT érhető el.

    A workshop keretében megrendezett Tanárklub segített eligazodni a Mesterséges Intelligenciával kapcsolatos információrengetegben. Dr. Főző Attila László és Jánossy Zsolt digitális oktatási szakértők segítségével a Mesterséges Intelligencia alkalmazásán alapuló, oktatásban is hasznosítható néhány lehetőséget ki is próbálhattak a résztvevők. Ha néha elveszettnek érezzük magunkat a számtalan digitális eszköz rengetegében, ha a Mesterséges Intelligencia (MI) hallatán, ha nem is pánik környékez minket, de sok-sok kérdés megfogalmazódik bennünk, akkor mindenképp érdemes megnézni a Mesterséges Intelligencia oktatási felhasználását fókuszba helyező Tanárklub felvételeit.

    A workshop szakmai középpontjában is a digitalizáció és az MI nyújtotta lehetőségek álltak. Dr. Széles Zsuzsanna, a Soproni Egyetem Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar dékánja és egyetemi tanára az MI pénzügyekre és oktatásra gyakorolt hatását elemezte a pedagógusok és a diákok számára is hasznos előadásában. Az érdeklődők megtudhatták, milyen módon használható az MI a pénzügyi nevelésben, hogyan támogatja a pénzügyi szektor fejlődését, de arra is fény derült, milyen jogi és etikai kérdések tisztázására van még szükség az MI által kínált előnyök kiaknázásához. Fontos következtetése az előadásnak, hogy a Mesterséges Intelligencia képes támogatni többek között a személyre szabott tanulást, az adminisztratív és automatizálható feladatok gyorsabb, hatékonyabb elvégzését, de a kreatív pedagógiai munkát, a tanár személyét nem tudja pótolni

    Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúráért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója a Mesterséges Intelligencia pénzügyekre gyakorolt hatását vette górcső alá a „A jövő pénzforgalma és a mesterséges intelligencia” című előadásában. Az ember és a gép együttműködésének MNB által is támogatott lehetőségeiről, a pénzügyi szereplőkkel szemben támasztott jövőbeni feladatokról és a kihívások rendszeréről kaphattunk átfogó áttekintést a szakmai előadásból. Szó esett az egyre népszerűbb digitális pénzügyi asszisztensekről, a személyre szabott termékek és szolgáltatások elterjedéséről, a 2025-ben induló Központi Visszaélésszűrő Rendszerről, a nemzetközi szabályozórendszerekről, a digitális jegybankpénzről, a NAV E-nyugta fejlesztésről és az elektronikus pénzkezelés biztonságát is előmozdító PSD3 pénzforgalmi rendelet előkészítő munkálatairól.

    „Digitalizáció az élményalapú múzeumi edukációban, avagy a Pénzmúzeum által kínált korszerű lehetőségek az iskolák számára” címmel tartott előadást Merényi Zsuzsanna, aki a Pénzmúzeum alkotócsapatában közgazdász tanárként vett részt. A bemutató fókuszában a múzeum digitális eszköztárának koncepciója és gyakorlati alkalmazása állt. Ha még nem járt a múzeumban, érdemes megnézni, hogyan segítheti a Pénzmúzeum az élményekkel teli, gyakorlatias és játékos pénzügyi nevelést. Az előadás során nemcsak az átadott tudáselemek, hanem a szórakozva oktatás is fókuszba került, emellett szó esett a Bőröndmúzeum kínálta lehetőségekről is.

    Előző cikkPapírhajók – mikulásra?
    Következő cikk„Ahogyan nincs két egyforma gondolkodású felnőtt sem, úgy gyermek sem” – interjú