Kezdőlap Sorozataink Milyen pedagógia?!

„A pedagógus egyik legfontosabb „eszköze” a saját személyisége” – interjú

Milyen pedagógia?! címmel indított új sorozatunk minden részében a pedagógia egy-egy speciális szakterületével foglalkozunk. Ma a mesék pedagógiában történő alkalmazásáról lesz szó, vendégünk Kövecsesné dr. Gősi Viktória egyetemi docens, meseterapeuta (Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán és Társadalomtudományi Kar), akivel Tóth Éva főszerkesztő beszélgetett.

Kedves Viki, az a megtiszteltetés ért már többször, hogy sok vonatkozásban készíthettem veled interjút. Most a mesék pedagógiában történő alkalmazásáról lesz szó, mit is jelent ez?

A mesék, történetek alkalmazása az oktatás, a nevelés minden területén kiemelt jelentőséggel bír. A meséken keresztül élményeket nyújthatunk, fejleszthetjük a különböző intelligencia területeket, a közösséget. A mesék segítségével útravalót, életvezetési mintát adhatunk, értékeket közvetíthetünk. A mesélés a szociális kompetenciák fejlesztése mellett az anyanyelv és a gondolkodás fejlesztésében is nagy jelentőséggel bír. Mindezek mellett fontos kiemelnünk a mesék terápiás hatását is. Dr. Boldizsár Ildikó mesekutató, meseterapeuta a metamorphoses meseterápiás módszer kidolgozója fogalmazza meg a Hogyan segítsek én terajtad? című könyvében, hogy „a történetek felélesztik és tartóssá teszik a jóra való képességet, növelik az egymásért érzett felelősséget egy közösség tagjaiban. Úgy is mondhatjuk, hogy a mesemondó az életenergiák forrásához vezetheti a mese hallgatóit. Egy gondosan megválasztott mesével néven nevezhet kimondatlan és kimondhatatlannak gondolt sebeket, traumatikus emlékeket. (Boldizsár 2023:16) Pedagógusként, meseterapeutaként magam is sokszor tapasztalom a foglalkozások során, hogy egy-egy élethelyzet megoldásában, egy-egy nevelési feladat megvalósításában milyen nagy segítséget adhatnak számunkra a mesék. Az utóbbi időszakban a karunkon működő fenntarthatóság-pedagógiai, erdőpedagógiai munka részeként is vezetek alkotó-fejlesztő mesefoglalkozásokat foglalkozásokat, melyek segítségével, ha a gyerekek nem tudnak eljutni éppen egy tanösvényre, vagy erdei iskolába, akkor is „be tudom varázsolni” a természetet, az erdőt a tanterembe.

Nemrég olvastam egy kutatásról, mely szerint 2020-ban a magyar felnőtt lakosság kb. fele tekinthető „nem olvasónak”, azaz nem volt kezükben könyv az elmúlt 1 évben. Milyen módon hat ez a gyermekekre? Mennyire más a mostani generáció? Ők még látják a szüleiket olvasni?

A nevelésben kiemelt szerepe van a családnak, annak a mintának, amit lát egy kisgyermek otthon, és annak a szokásrendszernek, amiben szocializálódik. Természetesen számos más tényező is meghatározó lehet ebben a kérdésben, tapasztalataim szerint akár egy gyerekeknek szervezett játékos író-olvasó találkozó is motiváló lehet ilyen szempontból. Azonban Nagy József kutatásaiból az is kiderül, hogy a gyakorlott olvasóvá válás feltétele a kritikus szókészlet (leggyakoribb 5000 szó) ismerete. (Nagy 2006) A mesék szövegeiben előforduló szófordulatok, kifejezések, a kisgyermekkortól megvalósuló folyamatos mesélés ennek a szókészletnek a gazdagítását támogatja. Természetesen az életkorokhoz kapcsolódó mondókákkal, énekekkel, gyermekjátékokkal. Az olvasóvá válás folyamatában az is nagy jelentőséggel bír, hogy szülőként mesélünk-e a gyermekeinknek és ha igen mennyit. Szerencsésnek mondhatom magam, mert az emlékeimben ott vannak azok a pillanatok, amikor a nagymamám vagy a szüleim meséltek. És nem csak a mesélés maradt meg, hanem az élmény mellett a hangok, az illatok, a pucolt alma, ami mindig az esti „összekucorodás” része volt, ha a nagymamámnál aludtunk. Három gyermekes anyaként most már két évtizede szülőként is az életünk része az esti mese, és azt gondolom, hogy ez olyan pillanatokat ad gyermeknek szülőnek egyaránt, ami pótolhatatlan. A meseterápiában kiemeljünk, hogy a mesélésnek olyan örömszerző funkciója van, ami feltölti, megerősíti a mesehallgatót és a mesemondót is. Ahogyan Dr. Kádár Annamária pszichológus, tréner, egyetemi docens fogalmaz a mese olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában.” (Kádár Annamária 2012) Azt hiszem nagyon sokat veszít a szülő is akkor, amikor a bensőséges kapcsolódásra épülő mesélést váltja ki a televízióval, vagy számítógéppel.

Fotó: Kövecsesné dr. Gősi Viktória

Milyen fejlesztő hatása van a mesének a gyerekekre?

A mesék személyiségfejlesztő hatását ma már számos kutatás is igazolja. A vizsgálatok azt mutatták, hogy azok az 5-6 éves gyermekek, akiknek szinte minden nap mesélnek, másfél évvel fejlettebbek értelmileg és szociálisan azoknál, akiknek nem mesélnek (Nagy 2017:8) Nyitrai Ágnes kutatásai igazolják, hogy a mesélés a szociális kompetencia, a gondolkodás, az anyanyelv spontán fejlesztője. Ezek mellett azt is ki kell emelnünk, hogy a közös mesélés az egymásra hangolódást, a jelenben levést, a flow élmény kialakulását támogatja, és a belső képek képződését, a kreativitás és a fantázia fejlesztését segíti elő.

Fotó: Kövecsesné dr. Gősi Viktória

Milyen módon jelenik meg a pedagógusképzésben a mesékkel való foglalkozás?

A pedagógus egyik legfontosabb „eszköze” a saját személyisége. A szakmai, pedagógiai, módszertani felkészítés során elsajátított ismeretek, eljárások csak akkor tudnak működni, ha a hivatásuk gyakorlását kezdő fiatal kollégák személyiségét is fejlesztjük. Ennek megfelelően a tanítóképzésben fontos feladatunknak tartjuk hallgatóink személyiségének, érzelmi intelligenciájuk részkompetencia területeinek fejlesztését. Ahogy Dr. Réthy Endréné egyetemi tanár egy korábbi írásában megfogalmazta, rendkívül lényeges a hatékony nevelés, oktatás szempontjából, hogy azt olyan pedagógusok végezzék, akik magas EQ-val rendelkeznek, így érzelmileg kiegyensúlyozottak, érzelmeiket ellenőrzésük alatt tartják, elégedettek, boldogságra képesek, s ez által megfelelően vonzó, követendő mintát nyújtanak tanítványaiknak. Azt jelenti tehát, hogy maguk is elégedettek a választott szakterületükkel, a pedagógusi munkával” (Réthy 2016:90).

Fotó: Kövecsesné dr. Gősi Viktória

A Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karán több tantárgy segíti a szakmai önismeret fejlesztését, a pályaszocializációt. A Léleknek idő kell elnevezésű kurzusomon ezen célok megvalósítása érdekében dolgozom a mesékkel. Az alkotó-fejlesztő meseterápiás foglalkozások célja sokrétű. A különböző intelligenciaterületek fejlesztése mellett, az érzékszervek élesítése, a két agyfélteke összehangolása, továbbá a mesemondás, a történetmondás kultúrájának megélése, a mesék pedagógiai funkcióinak megismerése, illetve a pályára való felkészítés támogatása.

Mit nyújthat a pedagógus számára a mesepedagógiai? Hogyan lehet bevezetni a mindennapi pedagógiai gyakorlatba?

Azt gondolom, olyan lehetőségeket, mellyel élményt tud nyújtani a gyerekeknek, mellyel hatékonyabbá válhat a pedagógiai munkája, jobban meg tudja ismerni tanítványait, és a mesék által támogatást, segítséget tud nyújtani különböző helyzetek kezelésében. Mindenképpen fontos a mesékkel való folyamatos ismerkedés, találkozás, a téma szakirodalmának tanulmányozása mellett a folyamatos tanulás, a szakmai rendezvényeken, képzéseken való részvétel. Karunkon a hagyományainknak megfelelően 2024. március 12-én kedden 15 órától rendezzük meg a Tanítók Napi Apáczai Módszertani Délutánunkat, ahol az érdeklődő kollégák az élménypedagógia keretein belül a mesék világába is betekinthetnek, gyakorlati példákat, ötleteket kaphatnak saját élményeken keresztül.

Fotó: Kövecsesné dr. Gősi Viktória

A sorozatot készíti Tóth Éva főszerkesztő, az összes rész ezen a linken érhető el.

Előző cikkAz iskola nem egy külön test, hanem egy élő organizmus része – Beszélgetés az olasz oktatásról Pusztai Gabriellával a Csomópont podcastban
Következő cikkCsaládi medvenap a FSZEK Központi Könyvtárában