Sokszor a jól vagy rosszul sikerült órák az egész tanév hangulatát befolyásolhatja, ezért mindig nagy gondot fordítok az első órák előkészítésére. Matematika tanárként ezeken az órákon a diákok tudásának feltérképezése mellett az is a célom, hogy megfigyeljem hogyan dolgoznak csoportban, párban, önállóan. A mai munkaerő piacon már alapelvárás a team-ben való munka, ennek alapjait nekünk kell az általános iskolában megteremteni.
Év elején mindig a számhalmazok átismétlésével kezdek. A diákokat 4 fős csoportokba osztom az előző évi tapasztalatok alapján. Új osztály esetében a véletlen csoportalakítás szoktam készíteni a wordwall alkalmazással. Ebben az alkalmazásban az előre beírt nevekkel a csoportosítás& csapatalakítás funkcióval hozhatunk létre adott számú csapatot vagy adott létszámú csapatot. Több alkalmazás is létezik, ami csoportalakításra való, erre a lehetőségre egy természetismeretet tanító kollégám hívta fel a figyelmemet és mivel ő ezt használja a közösen tanított osztályokban, ezért én is emellett az alkalmazás mellett döntöttem, mert szerintem fontos, hogy a gyerekek több órán is találkozzanak ugyanazokkal az alkalmazásokkal.
A megalakult csapatokba került diákok szerepet választanak. Én általában szóvivőt, írnokot, eszközfelelőst és időfelelőst szoktam megadni. Miután tisztáztuk a felelősök feladatait és megalkottuk a csoportszabályt, jöhet is az első közös feladat. Adott időre kell szavakat, kifejezéseket gyűjteni egy témakörrel kapcsolatban szóforgó vagy kerekasztal módszerrel. A szóforgó esetében mindenki mond egymás után szavakat és az írnok sorban lejegyzi azokat, a kerekasztalban egy papírlap mozog körbe és mindenki felírja rá a saját szavát, kifejezését. Online formában erre alkalmas egy google megosztott word dokumentuma is, ilyenkor érdemes kérni a diákokat, hogy különböző színnel írjanak.
Az idő letelte után a csoportokkal közösen összegyűjtjük a fogalmakat csoportforgóban (itt ugyanúgy haladunk körbe, mint az előbb csak nem a csoporton belül, hanem, hanem a csoportok között). Összegyűjtjük a csoportok által felírt szavakat egy linoit táblára, ha nincs lehetőségünk tablet, pc, telefon használatára, akkor a fogalmakat lapra írva a hagyományos táblára is gyűjthetjük bluetech-kel vagy mágnessel felrakva. Az a csoport nyer, akinek a legtöbb fogalmat sikerül felírnia. Érdemes az elején megkérni a csoportokat, hogy válasszanak egy alapszínt és azzal írják a lapra a fogalmakat.
Ha szeretnénk kicsit interaktívvá tenni az órát, ebből akár egyszófelhőt is készítethetünk a mentimeter programban.
Ezután kérjük meg a csoportokat, hogy az összegyűjtött fogalmakat csoportosítsák valamilyen szempont szerint a táblán vagy a linoiton. Érdemes felhívni rá a figyelmet, hogy a csoportosítás szempontja ne a felírás színe legyen ☺.
A legtöbb fogalmat gyűjtő csoportot kérjük meg, hogy a linoiton vagy a táblán mutassa be, hogy milyen csoportosítást talált ki és indokolja is választását. Majd a többi csoportot is kérjük meg reflexióra, ők hogyan oldották meg a feladatot. Minden csoportosítás jó, ha van mellette megfelelő indoklás.
Nem maradhat el a játék sem az első órákon, aminek a célja, hogy mélyítse a már összegyűjtött fogalmakat. Én nagyon szeretem erre a szabadulószobákat, amit el lehet készíteni a learningapps.org vagy a genially segítségével.
De szívesen készítek társasjátékokat is. Az idén például természetesen matematikai olimpiával fogunk ismételni.
Szívesen használom az előre elkészített PowerPoint sablonkat is, melyek például a https://slidesmania.com/ oldalon érhetőek el. A Modern Iskolában itt találunk ötleteket a sablonok használatához.
A tananyagokat évközben Sway-ben szoktam készíteni, melynek a Qr kódját a gyerekekkel a a témakörök elején beragasztatom a füzetbe, így otthonról is bármikor el tudják érni az általam összeállított tananyagokat. A Sway-be könnyen, gyorsan be tudok illeszteni, filmet, feladatlapot, képet, szöveget, csoportosítani, tagolni tudom az elemeket. Év eleji ismétléskor az előző éviekből éviből is tudok tananyagot összeállítani.
Ha már a videóknál tartunk, nagyon szeretem az óra bármelyik részében motivációnak használni Hoppedré professzor történeteit a matematikával, melyek a youtub-on elérhetők.
Szívügyemnek tekintem a kódolást, így mindig kerül ilyen feladat is a tarsolyomba. Mivel az én tanítványaim nem szeretnek 45 percig egy helyben ülni, ezért ezeknél a feladatoknál mindig van lehetőség arra, hogy felálljanak, mozogjanak. A vadászat nevű játékban például egy kódlapot kapnak, amihez tartozó kérdéseket szétszóróm a teremben. A diákok feladat, hogy megkeressék az ábrához tartozó kérdést és megválaszolják azt a kódlapon.
Én ezekkel az ötletekkel várom a tanévet.
A sorozatot szerkeszti Tóth Éva főszerkesztő.