Kezdőlap heti kitekintő

Erasmus+ Training for All projekt a Petrik Lajos Szakgimnáziumban

Február 05-én volt a 2020-as Erasmus+ szakképzési mobilitási projektek benyújtási határideje. Ennek kapcsán a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Szakgimnáziumában 2019-2021 között zajló Erasmus+ Training for All KA102-es projektet mutatjuk be, amely nem csak a szakképzésben tanuló diákokat célozza meg, hanem az őket tanító tanárokat is. Szolnok Ádám gyakorlati oktatásvezető írása (BMSZC Petrik Lajos SZGI).

2019 novemberében 10 fő vegyész szakképzésben tanuló diák vett részt a budapesti Petrik Lajos Szakgimnáziumból egy 30 napos szakmai gyakorlaton, Cipruson. A diákok különböző analitikai laborokban, kórházak laborjaiban, gyógyszertárakban dolgoztak, és emellett kipróbálhatták, milyen a felnőtt élet, amikor csak magukra számíthatnak és magukról kell gondoskodniuk.

A pályázási folyamat 2018 novemberében kezdődött, amikor az iskola felvette a kapcsolatot a limasszoli székhelyű ShipCon Ltd-del, amely egy nemzetközi, európai uniós projektekkel és szakképzési mobilitások szervezésével foglalkozó cég. A 2019 februárjában benyújtott pályázatot már a céggel közösen írta az iskola. A pályázat elnyerte a Tempus Közalapítvány támogatását, és 2019. június 01-én elkezdődhetett a megvalósítás. A két év során 10 fő vegyész, 10 fő informatikus, 5 fő környezetvédő szakképzésben tanuló diák, valamint 8 tanáruk vehet részt külföldi szakmai gyakorlaton, illetve továbbképzésen.

Fotó: ShipCon

Mivel az idén 140 éves iskola hagyományos profilja a vegyészet, először a vegyész tanulók jelentkezhettek a gyakorlatra. A 10 fő szeptemberben megkezdte a gyakorlatra való felkészülését. 30 órát töltöttek el az angol nyelvi felkészüléssel az Online Linguistic Support segítségével, amelyet 20 órás kulturális, pszichológiai és gyakorlati felkészülés követett.

A csoport 2019. november elején utazott Ciprusra. A 10 diák 4 gyakorlóhelyre lett beosztva és összesen 4 héten keresztül kellett dolgozniuk és helytállniuk munkahelyükön. A kísérőtanárok a szabályoknak megfelelően csak az első héten voltak a csoporttal, ezt követően a diákoknak saját magukat kellett ellátniuk, megoldaniuk az együttélésből fakadó mindennapos problémákat. Elmondásuk alapján talán ez volt az egy hónap legnehezebb része. A munka mellett vezetniük kellett a háztartást, főzniük, vásárolniuk, beosztaniuk az ösztöndíjként kapott pénzüket, megtanulniuk kis helyen egymás mellett élni, és megküzdeniük a honvággyal, az itthon maradt szeretteik hiányával.

Fotó: ShipCon

Rengeteg élménnyel és tapasztalattal gazdagodva tértek haza december elején. Tapasztalataikat már eddig is több alkalommal osztották meg diáktársaikkal, főleg azon informatikus és környezetvédő diákokkal, akik pályázhatnak a 2020 novemberében zajló következő 30 napos ciprusi szakmai gyakorlatra.

Fotó: ShipCon

Velük párhuzamosan a szakképzésben tanító 8 tanár is részt vehet egy egyhetes külföldi továbbképzésen 2020 áprilisában és szeptemberében. Ők a szintén a ShipCon által szervezett „A jövő vezetőinek és innovátorainak képzése az osztályteremben” elnevezésű tanfolyamon vesznek részt. Azért esett az iskola választása erre a tanfolyamra, mert segítségével a tanárok birtokába juthatnak azon tudásnak, amely ahhoz szükséges, hogy fejleszteni tudják diákjaik problémamegoldó készségét, megtaníthassák nekik, hogyan tudják a problémákat lehetőségként értelmezni és hogyan tudják alkalmazni az etikus üzleti elveket a gyakorlatban. Az iskola reményei szerint ezáltal megnövekszik az érdeklődés képzései iránt, diákjai jobb eredményekkel fognak végezni, illetve csökkenthető a szakképzésben tapasztalható lemorzsolódás aránya is.

Fotó: ShipCon

A tanárok – és rajtuk keresztül az iskola – számára azért hasznos a továbbképzésen való részvétel, mert megtanulhatják, hogyan lehet osztálytermi keretek között szenvedéllyel tanítani a vezetői és innovációs készségeket, hogyan alkalmazzák az innovatív folyamatokat a gyakorlatban, amelyek által ők és az iskola is az innováció elkötelezett támogatóivá válnak.

Mindig felmerül a kérdés, hogy megéri-e egy iskolának belevágnia a nemzetköziesítés hosszú és gyakran fáradságos folyamatába egy hasonló projekt segítségével. A válasz egyértelmű igen. A Petrik Lajos Szakgimnáziumban már évtizedes hagyománya van az Európai Unió által támogatott projektekben való részvételnek, és már alig van olyan uniós ország, amelynek egy vagy több iskolájával ne lenne hosszú évekre, akár több projektre visszamenő szakmai kapcsolata az iskolának. A nemzetközi projektekben való részvétellel az iskola olyan szakembereket tud képezni – mind tanulói, mind oktatói szemszögből nézve –, akik nemzetközi kontextusban is kimagasló színvonalon tudnak dolgozni. Ez pedig a 21. században már elengedhetetlen feltétel mind a fiatal munkavállaló, mind pedig az őt képző intézmény számára.

Szolnok Ádám

gyakorlati oktatásvezető/projektkoordinátor

BMSZC Petrik Lajos Szakgimnáziuma

Előző cikkÖtletek március 15. megünneplésére
Következő cikkSzabadtéri játékok – Csukás Istvántól