Kezdőlap heti kitekintő

Az angolos dráma két éve a Szent Gellért Gimnáziumban

A Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumban 2018 ősze óta foglalkozunk angolos drámával Széll-Rózsa Szilvia drámapedagógus kolléganőmmel. Az ötletet és motivációt két Erasmus+ projektünk adta. Ebben az írásban a drámás angolórák célkitűzéseit és eredményeit mutatjuk be.

A kezdetek

2018 őszén egy 11. évfolyamos angol fakultációs csoporttal vágtunk bele az angolos drámába. Heti egy órában zajlottak a drámás foglalkozások, 10-15 diákkal. Az eredeti célok között szerepelt a kiejtés, a folyékony beszéd javítása, a motiváció és önbizalom erősítése.

Fotó: Check, please c. előadás, készítette Seidl András

Az első félévben számos drámapedagógiai gyakorlaton keresztül jutottunk el az angol nyelvet igénylő feladatokig. Kezdetben csak a térben való mozgást, testbeszédet, mimikát gyakoroltuk a diákokkal. A verbális feladatok még csak az önismeretet és egymás megismerését célozták, majd egyszerű szituációs játékokat is bevetettünk. Innen haladtunk az egyre komplexebb feladatok felé.

Második félévben egy egyszerű bohózattal, Jonathan Rand Hard Candy-jével foglalkoztunk. Így került színpadra az első angol nyelvű előadás, melyet a Katakomba Pinceszínházban mutattak be a diákok az iskola közösségének és a szülőknek. 2019-ben részt vettünk egy drámadélutánon is, ahol első helyezést szereztünk.

A második év

A 2019/20-as tanévben folytattuk a munkát, annak ellenére, hogy a legtöbb diák ősszel előrehozott érettségizett angolból. Szerencsére ők sem hagyták abba a drámát, így színpadra vittünk egy másik Jonathan Rand művet, a Check, please! címűt. Nagy örömünkre 2020 februárjában megrendeztük iskolánk első drámadélutánját a Katakombában. A szakmai zsűri vezetésére Jilly Viktort kértük fel, a résztvevő csoportok keresztény iskolákból érkeztek.

Fotó: Check, please c. előadás, készítette Seidl András

Diákszemmel

A versenyeredményeknél is fontosabbnak tartjuk diákjaink egyéni fejlődését. Néhány tőlük származó idézet mutatja, hogyan élték meg a végzős gimnazisták az angolos drámát:

A dráma pozitív impulzust szolgáltatott az angol-tanulásomhoz, több szeretettel fordultam ezután a nyelvtanulás, gyakorlás felé.

Az angol színjátszás leginkább a szókincsemet fejlesztette. Mi több, a megtanult szöveg mondatait átalakítva tudtam használni máskor is.

Nekem gyengéim közé tartozik a kiejtés, és az előadások, valamint a sok próba miatt úgy érzem, az is nagyot fejlődött.

Nekem sokat segített a részvétel, mert nagyon sok volt az éles helyzet, amikor meg kellett szólalni angolul. Véleményem szerint ez a kulcsa annak, hogy folyékonyan beszéljünk egy nyelvet, és ennek gyakorlására ezek az alkalmak tökéletesek voltak.

Számomra az angol dráma egy nagyon pozitív plusz óra volt, már mindig vártam a csütörtököket, hogy kitombolhassuk magunkat a játékokkal!

Engem a spontán, rögtönzött angol beszédben fejlesztett leginkább, hirtelen kellett angolul reagálni, például a beugró-jellegű játéknál.

Nekem elsősorban a spontán kommunikációban segített, könnyebben tudtam megszólalni hirtelen és talán a nyelvtani hibáim száma is csökkent. Emellett pedig a szókincsem is gazdagodott, hála a daraboknak, melyekben sok új szó volt és annyiszor hallgattuk meg a szövegrészleteket, hogy simán megtanultam.

Fotó: Check, please c. előadás, készítette Seidl András

Minden nyelvtanár kollégának jó szívvel ajánlom, hogy alkalmazzon drámamódszereket a tanórákon. Bár nincs minden esetben lehetőségünk színdarabot tanulni, a diákok visszajelzéseiből látszik, hogy már néhány szituációs gyakorlat is csodákra képes.

A Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium Innováció és emberközpontúság a Szent Gellértben című projektjéről részletesebb információt a projekt blogján talál. Más Erasmus+ projektjeinkről pedig az https://sztgerasmus.wordpress.com/ oldalon tájékozódhat.

Kovács Petra

angoltanár

Előző cikkMi jár a kamaszok fejében? – Az agykutatások újabb eredményei
Következő cikkNéhány trükk – víziváshoz