Kezdőlap Digitális eszközök

Tippek a tanévkezdéshez – 7 ötlet az első nyelvórára

Új sorozatunkban gyakorlatias, a mindennapi munkát segítő ötletekkel készülünk már egészen az óvodás kortól kezdve. A mai részben az első nyelvórára gyűjtöttük össze a kedvenc eszközeinket.

2 hamis és 1 igaz állítás kreatívan 

Egy megosztott prezentációban minden tanuló kap egy diát, amire írhat idegen nyelven magáról 3 állítást, amelyből 2 hamis, 1 igaz. Utána csoportban meg kell tippelniük, vajon melyik állítás az igaz a másikról. A slidesmania oldalán egyszerűen használható látványos sablonokat találunk ehhez.

Készült: Slidesmania PPT sablon

Emberi bingó 

Többször írtunk már a Canva oldal használatáról, de talán nem sokan ismerik, hogy nagyon szuper jégtörő feladatanyagokat is találunk itt, ilyen például az emberi bingó: adjunk meg 9 jellemzőt, melyet a diákok leírhatnak. A feladat 5 perc alatt olyan társat keresni a csoportban, akikre illik az összes tulajdonság. A Canva sablon személyre szabható és szabadon módosítható.

Kép: Canva

Önarckép 

Ez a jégtörő feladat is egy Canva sablonra épül, amely közvetlenül az applikációból kivetíthető, időzíthető. A sablon szerkeszthetősége mellett kiemelnénk, hogy tanároknak szóló jegyzeteket, tippeket is találunk az egyes diákon. Adjunk a diákoknak 9 percet, hogy bármilyen ceruzával, tollal, lerajzolják magukat. Majd tegyük fel a kérdést: milyen művész rejtőzik a kép mögött? Miután megismertük a művészeket, közös megbeszélhetjük, vagy a Canva-n keresztül kollaboratívan megszavazhatjuk, kinek az alkotása volt a legérdekesebb, megtanultunk-e valamit magunkról, stb.

Kép: Canva

Bemutatkozókártya készítése

Elkészíthető a 3-2-1 módszer alapján is: írjunk magunkról 3 külső, 2 belső tualjdonságot és 1 dolgot, amit kevesen tudnak rólunk.

Készült: Bighugelabs

(Digitiális) álomtábla (vision board) készítése

Mi is az az álomtábla? Olyan képek, szavak gyűjteménye, melyek azok a dolgokat képviselik, amiket szeretnénk az életben, amiket meg szeretnénk tanulni, amilyenek szeretnénk lenni. Nem csak digitálisan tudunk ilyet készíteni, offline módon akár egy magazin, újság kivágott lapjaiból is felragaszthatók egy kartonra. Ha digitálisan szeretnénk, Google Diákban könnyedén el tudjuk készíteni és az alap sablont meg tudjuk osztani a tanulókkal. A feladat elvégzéséhez egy kis ötlerbözét tarthatunk az óra elején, hogy a diákok értsék, milyen kérdésekre keressük a választ az álomtábla elkészítésével:

  • Mi az, amit mindig meg akartál tanulni?
  • Képzeld el magad a tanév végén: mit sikerült elérned?
  • Milyen problémákat szertenél megoldani?
  • Mi az, amit ezen az órán meg szeretnél tanulni?

Majd mindezt illusztráljuk szavakkal, képekkel, nyilakkal, gifekkel, amivel csak szeretnénk.

Kyle Pearce: My vision board, 14/01/2015, forrás: Flickr, https://bit.ly/3jemWvr

Kollaboratív időkapszula készítése

Mielőtt belevágunk, érdemes ezt a cikket megmutatni a diákoknak: 8 híres időkapszula a történelemben. Egy digitális időkapszulával dokumentálhatjuk az érzéseinket, a jelenkori kihívásokat és a jövőbeli önmagunknak üzenhetünk. Megtehetjük például egy közös Google diasorban is, ahol a tanulók azt osztanak meg magukról, amit fontosnak tartanak:

  • bemutatkozás
  • jövőbeli céljaim
  • bárcsak…: milyen kihívásokkal nézek most szembe? Mit szeretném, ha mások tudnának rólam?
  • Kedves jövőbeli én.. – fogalmazzunk egy rövid üzenetet a jövőbeli magunknak
  • az időkapszulát megtötlhetjük csupa olyan tárggyal is (fotóval, videóval), melyek a jelenkort jellemzik: a most menő telefon/okosóra/konzol, maszk, fertőtlenítő, Netflix sorozatok, stb

Közös házirend és netikettszabályok összeállítása

A közösen hozott szabályok fontosságáról már korábban írtunk, de a digitális munkarend még inkább felhívta a figyelmet arra, mennyire fontos, hogy a diákok az online tér viselkedési szabályaival is tisztában legyenek. Próbáljunk meg közösen felállítani egy- az iskola házirendjéhez természetesen igazodó- saját „rendszert”, amit akár ki is tehetünk a (digitális) tanteremben. A Padlet vagy Wakelet remek módszer arra, hogy ötletbörze keretein belül határozzuk meg az online közösségünk alapvető normáit. Utána csoportosítsuk őket. Hagy legyen a diákoknak is beleszólásuk a szabályok felállításába, nagyobb eséllyel fogják azokat így betartani.

+1 Zene határok nélkül

Nézzük meg, mi volt az elmúlt napok első számú zeneszáma a világ mintegy 3 ezer helyszínén. Válasszunk ki egyet és mindenki indokolja meg: Ez a zene azért választot engem, mert….

https://pudding.cool/2018/06/music-map/?date=202106 képernyőkép

A cikket összeállította és a sorozatot szerkeszti Tóth Éva főszerkesztő.

Források:

Előző cikkTippek a tanévkezdéshez – pszichológusszemmel
Következő cikkNagy Sportágválasztó 2021