Kezdőlap jó példák

Iskolai könyvtár és szövegértés

A szövegértés fejlesztésén keresztül a tanítási-tanulási folyamat igen hatékonyan támogatható könyvtári eszközökkel. Ez azonban akkor igazán hatékony, ha tudatosan, a felmerülő igényeknek megfelelően, célcsoport ismeretében alakítják ki és aktivitásra, együttműködésre sarkallják a résztvevő gyerekeket. Írásunkban néhány ezzel kapcsolatos szempontot ismertetünk.

Forrás: Pixabay

A szövegértés kérdése az elmúlt évtizedben jelentős publicitást kapott – jelen írásunkban ehhez kapcsolódóan néhány kevésbé hangsúlyozott, de a napi gyakorlatban rendkívül fontos szempontra szeretnénk felhívni a figyelmet.

  • Fontos figyelembe venni, hogy azok, akiknek olyan olvasási készségek vannak a birtokában, melyek elegendőek voltak az 1950-es években, ma már nem képesek megfelelni a csúcstechnológiai és médiaeszközöket használó 21. században. Vagyis egyszerűbben és általánosabban fogalmazva: változott a világ. A szövegértési nehézségek hátterében pedig sokszor nem az értelmi képességek hiánya áll. Néhány példa: a hétköznapokban megnőtt a nemlineáris olvasás szerepe, előtérbe került online hasznos pásztázó, válogató „technika”. Az ezzel kapcsolatos kihívásokra (tudatosítás, hatékony módszerek, stb.) azonban még kevés válasz született. Ezzel szemben a mindenféle típusú szöveg megértését illetően jelentősen megnőttek társadalom elvárásai az elmúlt évtizedekben.
  • A szövegértés fejlesztése már csak azért is rendkívül komplex feladat, mivel nemcsak az ehhez elengedhetetlen részképességek fejlesztése szükséges hozzá, hanem az egész személyiségé. A kutatások igazolják, hogy az olvasási és/vagy szövegértési nehézségekkel küzdő gyerekek kudarcainak hátterében akár az is állhat, hogy negatív énképet alakítottak ki magukról, mint olvasókról: nem tudják elképzelni magukat olyan személyként, aki örömmel és értő módon olvas. Nem ritkán elhitték magukról, hogy nem képesek az olvasás olyan fokú elsajátítására és élvezetére, mint (szerencsésebb) társaik. A szövegértés fejlesztését célul tűző felnőttek (könyvtárosok, pedagógusok) számára elengedhetetlenül fontos ennek figyelembe vétele (és lehetőleg kiküszöbölése). Ennek eszköze lehet a gyerekek felelősségérzetének és motivációjának növelése – például közösen kiválasztott olvasmányokkal, olvasói szerződéssel és mindenekelőtt odafigyeléssel, beszélgetéssel.
  • Az olvasásfejlesztésre számos módszer létezik, jó hír tehát, hogy ha egy eszköz „nem működik”, vagyis kevésbé hatékony egy-egy esetben, akkor számos egyéb módszertani segédletek áll rendelkezésre. Egy néhány évvel ezelőtti, hazai olvasásfejlesztési projektben a következő módszereket (vagy azok elemeit) használták fel:
  • Palincsar-féle reciprok tanítás
  • tranzakciós stratégiatanítási módszer
  • Robinson-féle PQRST- vagy SQ3R-módszer
  • SIS-módszer
  • STPG-módszer
  • Wood-féle IEPC-módszer
  • kooperatív tanulás

(Ezek részletesebb bemutatására következő cikkeinkben térünk ki.)

Forrás: Pixabay

Forrás: Szabó Ildikó: „Az olvasás mindenkié, a tiéd is!” – Iskola-könyvtár-pedagógusképzés együttműködése az olvasás megszerettetésért és a szövegértés javításáért

Előző cikkKódolás Hete: programtippek a győztesektől
Következő cikkA hagyomány is lehet újszerű – VI. Kisgyermeknevelési Konferencia