Kezdőlap heti kitekintő

    „Szükséges valami olyannal közelíteni a gyerekekhez, amivel horogra akadhatnak” – interjú

    Hogyan lehet a gyermekek számára vonzóvá és humorossá tenni az olvasást? Hogyan élhetik meg a diákok az olvasást élményközpontű tevékenységként? Mai interjúnkban Iványiné Nagy Kingával, a szombathelyi Boldog Brenner János Általános Iskola és Gimnázium könyvtárostanárával beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő. Sok ötlet, letölthető küldetések a cikkben!

    • Kedves Kinga, itt van a nyári szünet és vele együtt a nyári (kötelező) olvasmányok időszaka. Mi a diákok alapvető hozzáállása a nyári olvasáshoz?

    Nem különbözik semmiben attól, mint ahogy iskolai idő alatt viszonyulnak az olvasáshoz. Aki nem szeret olvasni, annak nyáron sem lesz kedve hozzáfogni ehhez az időtöltéshez. Aki pedig egyébként is sokat olvas, nem kell nyáron sem noszogatni.  Éppen ezért alapvetően azoknak a gyerekeknek kell segítenünk, akik az első csoportba tartoznak. Az ideális állapot az lenne, ha a szülői minta ösztönözné a gyerekeket az olvasásra. A következő lépcsőfok az, hogy a szülő meggyőzésére (nevezhetjük nyomásnak is) olvas valamennyit a gyerek. A harmadik szint az, amikor az iskolában kapja feladatként a diák, hogy olvasson valamit a nyári szünidőben. Azonban a kötelező tevékenységek sosem vonzóak, az észérvek az olvasás jótékony hatásáról nem igazán segítenek, ezért szükséges valami olyannal közelíteni a gyerekekhez, amivel „horogra akadhatnak”.

    • Blogodon több olyan ötletet osztasz meg rendszeresen, melyek az olvasásra buzdítják a fiatalokat, például küldetések formájában. Mesélnél ezek hátteréről?

    A könyvtárostanárok egyik fő feladata az olvasóvá nevelés, ami rettenetesen nehéz misszió. Ezt a munkát folyamatosan végezzük a tanév idején, de a hosszú nyári szünetben kisebb hatással vagyunk a tanulókra. Kivéve, ha valamilyen módon befolyásoljuk a gyerekek nyári olvasását. Szülőként is különböző praktikákhoz kellett folyamodnom, hogy a gyerekeim többet olvassanak. Ez alapján tudom, hogy jól jön a szülőknek a külső segítség.

    Gyökeres változást eredményezett, amikor 2014-ben végre rátaláltam egy jó módszerre. Ez pedig nem más, mint az, hogy az olvasást játékos, olykor humoros és meghökkentő elemekkel vonzóvá tesszük, az alkotórészeket pedig valamilyen csalogató formában rendezzük el. Így jönnek létre az olvasási bingók, a különböző küldetések, amiket könnyedén lehet teljesíteni. Ezeket a letölthető, kinyomtatható munkákat abban a reményben osztom meg a blogomon, hogy segítenek a szülőknek az olvasás ösztönzésében.

    Kép: http://kingarium.blogspot.com/2022/06/nyari-olvasas-naplozasa-2022-ben.html
    Kép: http://kingarium.blogspot.com/2022/06/nyari-olvasas-naplozasa-2022-ben.html
    Kép: http://kingarium.blogspot.com/2022/06/nyari-olvasas-naplozasa-2022-ben.html

    Törekszem arra, hogy a munkáim változatosak legyenek, így mindenki találhat ízlésének és céljának megfelelő módszert. Ezért is található a blogon néhány külföldi forrásból származó anyag, amiket a szerzők engedélyével ültettem át magyar közegbe.

    • Célod, hogy az olvasást egy élményközpontú tevékenységként éljék meg a diákok. Hogyan kezdhetünk ehhez hozzá a mindennapi gyakorlatban?

    Az olvasást motiváló, kinyomtatható anyagok az alapok, amiket már több honlapon is megtalálhatunk, onnan letölthetünk. Szerencsés esetben nyári útravalóként még az iskolában kapnak egy-egy példányt a diákok a tanítótól vagy a könyvtárostól. Ez lesz a gyutacsunk, ami majd beindítja az olvasást. Amihez pedig elengedhetetlenül szükséges a testhezálló olvasmány. A rendszeresen és jól olvasó gyerekek nem sok segítségre szorulnak, de a gyengén vagy nem olvasó, és a ponyvába beragadt diákok annál inkább. Ismertessük meg a gyerekeket a szövegtípusok színes választékával! Az elbeszélő típusú és a magyarázó-ismeretközlő szövegeken  túl ajánljunk számukra dokumentum típusú szövegeket is! A kezdő olvasók nagybetűs, kevés szöveget, sok illusztrációt tartalmazó olvasmányaitól hosszú út vezet a kép nélküli regényekig. Ehhez meríthetünk ötleteket különböző csoportosítások, feltételek alapján például a Könyvtári Intézet és a HUNRA – Magyar Olvasástársaság által működtetett Gyerekirodalmi adatbázisból.

    • Az eddigi visszajelzések alapján, melyik volt a legsikeresebb olvasásra ösztönző nyári feladat?

    Szerencsére nyomon követhető a blogposztok olvasottsága, az egyes anyagok letöltési száma. Május közepétől június közepéig minden évben megugrik ezeknek a bejegyzéseknek a népszerűsége.  Úgy látom, hogy a bingók és a küldetés típusú anyagok a legkedveltebbek, de gyakran töltik le az olvasási kuponokat is. Nagy örömmel tölt el, hogy a határon túli magyar területekről szintén rengeteg olvasóm akad.

    • Blogodon több bejegyzés szól a nyári olvasmányok naplózásáról is. Milyen hatással van az ilyen naplók vezetése a nyári olvasásra ösztönzésben?

    Visszajelzést ad az olvasási hajlandóságról szülőnek, tanítónak egyaránt. Segít meghatározni a következő lépéseket a rendszeres olvasóvá váláshoz.

    • Milyen könyvek várnak téged a saját (virtuális) könyvespolcodon nyáron?

    Majd leszakad az a polc! Nagy az elmaradásom.

    Stílusosan először Carlos Ruiz Zafón Az elfeledett könyvek temetője című tetralógiájának olvasását szeretném folytatni.

    Iványiné Nagy Kinga

    Nagyon érdekel a mesterséges intelligencia hatása az emberiségre, ezért alig várom, hogy elolvashassam a japán származású brit író, Kazuo Ishiguro Klara és a Nap című regényét. Grecsó Krisztián több könyve közül egy biztosan sorra kerül, de még nem döntöttem, melyiket választom. Majd következhet egy izlandi családregény, Jón Kalman Stefánsson írása, A halaknak nincs lábuk. A többiről még nem döntöttem, de az biztos, hogy nyár végén úgy fogom érezni, milyen kevés időm volt az olvasásra!


    Még több információ, ötlet Kinga blogján olvasható.

     

     

    Előző cikkPetőfi-előkészületek
    Következő cikk„A tanulás folyamata akkor valósul meg, amikor elkezded látni a láthatatlant mindegyik gyermekben”