Kezdőlap hírmozaik

    Évkezdő tippek: új kihívások és lehetőségek

    A jelenlegi járványhelyzetben igen nehéz előre tervezni. Naptári évet, tanévet, hosszabb időintervallumot különösen. Írásunkban arra keressük a választ, hogy korábban bemutatott évtervező tippjeinket hogyan lehet rövidebb időintervallumra kalibrálni, milyen szempontokat érdemes végiggondolni ehhez.

    Forrás: Pixabay

    Belátható időintervallumok

    Bizonytalanság esetén érdemes minél rövidebb időintervallumokat tervezni. Például egész hónap vagy félév helyett az előttünk álló hetet napot. (Amikor tudhatjuk, hogy egy légtérben vagyunk-e, illetve kik vannak jelen, stb.) Ha ugyanis a jövőtervezés bizonytalan, fontos, hogy a jelenben, illetve a közelmúltban/közeljövőben találjunk támpontokat és megkeressük a tervezhető eseményeket. Ennek segítségével érzékelhetjük, hogy mit tehetünk, mire van/lehet ráhatásunk osztály és/vagy csoportszinten. Ezeket az időintervallumokat is megtervezhetjük az évrendezés stratégiája szerint!

    Például a következő szempontok alapján:

    • Minek örül/t/ünk?
    • Mi jelent/ett/ kihívást?
    • Mi az, amit biztosan szeretnénk elvégezni?

    Érdemes tehát válogatni a különböző évtervező módszerek közül – korábbi írásaink erről itt és itt, de szükség szerint rövidebb távra kalibrálva.

    Mi a haszna?

    A rövid távra szóló tervezésnek sajátos hozadéka is lehet: Ezzel a módszerrel sajátos haszna is lehet a tervezésnek: jóval könnyebb átlátni ezeket a terveket, mint az egész tanévre szólókat. Ezeken a terveken dinamikusabban változtathatunk, gyakoriságuknál fogva vissza-visszatérő és megnyugtató kontrollt jelenthetnek – összességében hozzászoktathatnak az apró lépésekkel megvalósítható stratégiai lépésekhez. A módszer további hozadékaként fontos „információtár” lehet a kezünkben az osztály/csoport aktuális állapotáról: a gyerekek terveiről, prioritásairól, lelkiállapotáról. A módszer segíthet abban is, hogy olyan tevékenységekre (is) fókuszáljunk, amelyekre addig kevesebb figyelem jutott. (Például az osztályterem/csoportszoba dekorálásárára, az iskolakert ápolására, vagy akár a körülöttünk lévő környezet jobb megfigyelésére.)

    Nemcsak korlátozás, lehetőség is!

    Nem szükségszerű, hogy egy korlátozások idején bevezetett szokás (esetünkben a rövidített évtervezés járványhelyzetben) csak korlátozást jelentsen – ebben az esetben fontos terepe lehet az új szokások, ötletek bevezetésének is, hiszen a rövidített tervezés jó lehetőséget ad arra, hogy természetszerűen kipróbáljunk rövid időintervallumban egy-egy új ötletet, lehetőséget. (A napindító beszélgetéstől az újfajta közös játékokon át az ülésrend változtatásaival bezárólag.)

    Ha mégis borulnak a tervek…

    Fontos tudatosítani, hogy a vargabetűk, váratlan helyzetek életünk részei – a jelen helyzetben különösen. Ezért gyakran felborulhatnak akár a rövidtávú terveink is. Érdemes ezért ezeket (a természet- és természetszerű keretek betartásával) nem kőbe vésett szabályokként kezelni, sokkal inkább olyan célok és feladatok összességeként, amelyek segítenek bennünket abban, hogy jól és hasznosan töltsük együtt az időt.

    Előző cikkHogyan tovább érettségi után?
    Következő cikkEgy Nemes Nagy Ágnes-játék