Kezdőlap Best of

10 ötlet és játék a tanév utolsó heteire

Még pár hét és bizony véget ér ez több szempontból különlegesen nehéz tanév. Mai cikkünkben a Mókás Tanítás oldaláról szemezgettünk 10 olyan ötletet, melyekkel érdemes ezt az időszakot is emlékezetessé tenni a gyerekek számára. Társasjáték készítése, piknik, kedves vagy fordított nap és még további ötletek mai írásunkban.

OLVASÓS PIKNIK

Válasszunk ki egy kellemes, napsütéses napot. Erre az alkalomra néhányan hozzanak egy piknik takarót, és mindenki hozza el a kedvenc könyvét. Készülhetünk egy kis nassolni valóval, limonádéval, gyümölccsel is. Menjünk ki a közeli parkba, rétre.

Mindenki ajánlja valakinek az általa hozott könyvet, majd töltsenek el kis időt, annak olvasgatásával. Aztán ajánlják tovább valaki másnak a könyvet. Kis idő után tarthatunk szünetet, valamilyen mozgásos játékkal, majd folytassuk az olvasást.

Hallgassuk meg a véleményeket az olvasott könyvekről. Az általuk legjobbnak találtakat akár fel is adhatjuk nyári olvasmányként.

FORDÍTOTT NAP

Tartsunk egy fordított napot, amikor a gyerekek bújnak a tanár bőrébe. Nem kötelező mindenkinek eljátszania a tanár szerepét, viszont aki vállalkozik rá, annak adjunk egy-két nap felkészülési időt. A „tanár jelöltek” kérhetnek segítséget, és biztassuk őket arra, hogy tervezzék is meg az „órájukat”. Természetesen ennek nem kell 45 percesnek lennie, elég, ha egy 15-20 perces feladatot terveznek.

A fordított napon, a tanár pedig üljön be a gyerekek közé. Meglátjuk, hogy sokszor a gyerekeknek tanárként olyan ötletek is eszükbe jutnak, amire nem is számítottunk. És gyakran egy tükröt tartanak elénk, amiben sokszor magunkat, a mi módszereinket látjuk viszont. Nagyon izgalmas nap kerekedhet belőle!

MI JUT ESZEDBE?

Kis cetlikre írjuk fel a tanév jellegzetes eseményeit: kirándulásokat, ünnepeket, tanórákat, tanárok neveit, helyszíneket, ahol jártunk, egy-egy szót, ami emlékezetes volt egy helyzetben stb.

Tegyük be egy dobozba, majd sorba húzzuk ki ezeket. Kérdezzük meg: Mi jut eszedbe (a farsangról/ Kati néniről)? Aki pedig szeretné, elmondhatja a gondolatait. Szuper lehetőség, hogy visszaidézzük a közösen töltött perceket, és érdekes lehet, hogy néha olyan dolgok ragadnak meg a gyerekekben, amire mi nem is gondolnánk, hogy számukra emlékezetes lehetett.

TERVEZD MEG AZ OSZTÁLYODAT!

Ezt a feladatot pár fős csoportmunkában is elkészíthetik a gyerekek. Kérjük meg őket, hogy képzeljék el, milyen lenne egy számukra ideális osztályterem. Miként helyeznék el az asztalokat, polcokat, mivel díszítenék a termet, mit tennének a falra stb. Szánhatunk erre a feladatra kevesebb időt is, akkor egyszerűen egy nagyobb lapra rajzolják meg az általuk megálmodott osztálytermet. De ha több időt szánunk rá, akkor akár térben is megvalósíthatják a feladatot. Szükségünk lesz egy nagyobb cipős dobozra, karton darabokra, textil darabokra stb. Ezekből a kellékekből kell elkészíteniük, berendezniük egy elképzelt osztálytermet a cipős dobozba. A falra a képeket meg is rajzolhatják. Ha kellő időnk van a munkára, akkor nagyon igényes, részletes kis termek is készülhetnek, ráadásul ötleteket is meríthetünk a következő évre.

SZITUÁCIÓS JÁTÉKOK

Készüljünk néhány nyárral kapcsolatos szituációs játékok leírásával, amit csoportokban kell a gyerekeknek eljátszaniuk. Mindegyik szituáció tartalmazzon egy problémát, melynek megoldását nekik kell kitalálniuk. Például:

  • A gyerekek úgy döntenek, hogy kimennek focizni a közeli parkba. Sajnálatos módon az egyik kisgyermek egy gödörbe lép, olyan szerencsétlen módon, hogy kificamodik a bokája. Mit tesznek a társai?
  • Egy esős délután néhány jó barát összejön az egyik társuk házában. Szeretnének valamit csinálni, de nem tudnak megegyezni, hogy mit játszanak. Hogyan oldják meg ezt a problémát?
  • Néhány jó barát biciklizni indul. Egy idő után viszont azon kapják magukat, hogy bizony alaposan eltévedtek és már nem is ismerős számukra a kihalt környék. Mit tesznek?
  • Egy kisebb csapat piknikezést tervez a közeli parkba. Megbeszélik, ki mit visz magával, majd a parkban találkoznak. Nagyon jól érzik magukat, viszont egyik társukat megcsípi egy darázs, és azonnal elkezd dagadni az arca. Felnőtt nincs a közelben, az egyik gyermeknél azonban van telefon. Mit tesznek?

KÉSZÍTSÜNK OSZTÁLY ÚJSÁGOT!

Dolgozhatnak a gyerekek kisebb csoportokban, egyénileg vagy párokban is. Először gyűjtsünk össze olyan eseményeket, élményeket, versenyeket, kirándulásokat, amik év közben történtek. Osszuk ki, hogy kinek melyik híren kell dolgoznia. Készítsenek az eseményről rövid leírást, esetleg rajzot, vagy fotóval is illusztrálhatjuk, ha van rá lehetőségünk.

A kész írásokat olvassuk fel, majd fűzzük össze, mint egy újságot. Nagyon szép emlék lehet az együtt töltött évről, és egy kicsit felidézhetjük, hogy mi minden történt a kis közösséggel.

NYÁRI HÁZI FELADAT AJÁNLÓ

Tartsunk közösen ötletbörzét azzal kapcsolatban, hogy milyen házi feladatokat szeretnének a gyerekek a nyári szünetre. Ezeket egymás alá írjuk fel egy napra. Fogadjunk el minden javaslatot, persze a semmi ne legyen válasz.

Az ötletek közül szavazással válasszunk ki kilenc feladatot. Készíttessünk a gyerekekkel egy 3×3-as négyzetet, és kérjük meg őket, hogy az egyes négyzetekbe, általuk választott sorrendbe írják be azt a 9 feladatot, amit közösen választottak.

A szünetben, amelyiket teljesítették, azt húzzák át. Ha egy sorban vagy oszlopban áthúzásra került minden feladat, akkor bingójuk van. Kinek lesz szeptemberben a legtöbb bingója?

TÁRSASJÁTÉK KÉSZÍTÉSE

Alakítsunk 3-4 fős csoportokat. Határozzunk meg mi, vagy hagyjuk, hogy ők találjanak ki olyan témaköröket, amikkel év közben foglalkoztunk. Ez tartozhat bármelyik tantárgyhoz. Minden csoport a saját témaköréhez kapcsolódóan készítsen egy alapjaiban hagyományos társasjátékot. Tehát, egy mezőn lépegetni kell a dobott számnak megfelelően. Viszont az egyes mezőkön legyenek kérdések a témához kapcsolódóan. Vagy bizonyos helyeken kártyát kell húzni, és azon vannak a kérdések, feladatok.

Ha a csoportok elkészültek, forgószínpad-szerűen próbálják ki egymás játékát.

Remek lehetőség az év közben tanultak játékos ismétlésére!

Kép: Pixabay

KINCSVADÁSZAT

A gyerekek kisebb csoportokban rejtsenek el valamit az iskola területén. Ezután készítsenek egy térképet, ami elvezet az elrejtett tárgyhoz. Itt fontos, hogy jól ismerjék a környezetüket. Az elkészült térképeket cseréljék ki egymással a csoportok, és keressék meg a kincset.

Aki legelőször megtalálja a kincset, az a csapat a nyertes. És nem csak a megtalálók, hanem a térképkészítők is, hiszen jól készítették el a térképet!

KEDVES NAP

Kérjük meg a gyerekeket, hogy ezen a napon próbáljanak meg nagyon kedvesek lenni minél több társukkal. Próbáljanak meg örömet szerezni egymásnak, akár szóban, vagy valami aprósággal (rajz), segítséggel stb.

Ha valaki észrevette, hogy valaki kedveskedett neki, jegyezze fel a nevét egy lapra. A nap végén nézzük meg közösen, hogy ki kivel volt különösen figyelmes, kivel voltak a legkedvesebbek, és ki volt a legtöbbször kedves a társaival.


Még további ötleteket olvashatunk a Mókás Tanítás blog eredeti cikkében.

Előző cikk„Nem az ellenőrzést kell magas szintre emelni, a feladatnak kell olyannak lennie, amiben nem lehet csalni” – interjú
Következő cikkIskolai könyvtárakról – másként