Kezdőlap hírmozaik

    Főszerkesztői évértékelés: 3 év, 450 cikk

    Tóth Éva főszerkesztő, a BMSZC Petrik Lajos Technikum angol szakos oktatója 2019 júniusában vette át a Modern Iskola vezetését. Már-már hagyománnyá vált évértékelő írásában a 2021 nyara óta eltelt időszakon való reflektálás mellett megszólalnak együttműködő partnereink, akiket a Modern Iskola pedagógiai tudásmegosztásban betöltött szerepéről kérdeztünk. (A írás végén található kérdőívvel Olvasóink igényeit szeretnénk felmérni a jövőbeli tartalmakat illetően. Kérjük, bátran fogalmazzák meg igényeiket!)

    Nagy megtiszteltetésnek érzem, hogy gyakorló tanárként kaptam lehetőséget a főszerkesztői feladatok ellátására immár 3 évvel ezelőtt. Mindig is a szakképzésben tanítottam angol nyelvet, és a projektpedagógia lelkes híveként vágtam bele ebbe a feladatba. Alapvetően meghatározta az egész munkásságomat és azt, hogy hogyan gondolkozom az iskola és a tanár szerepéről, hogy az első munkahelyem egy olyan szakiskola volt, ahová hátrányos helyzetű és nehezen kezelhetőnek tartott diákok jártak.

    Nagyon örülök hogy jelenlegi szerkesztőtársammal, Maczák Ibolyával egy hullámhosszon vagyunk, és bár más témák érdekelnek minket, pont ezért egészítjük ki ilyen jól egymást immár több mint 2 éve.

    A Modern Iskola célkitűzései

    Oktatási szakportálunk egyik fő törekvése az elmúlt tanévben az volt, hogy segítse a pedagógusok munkáját a mindennapi gyakorlatban, miközben próbáltunk a jelenléti oktatásba visszarázódni. Különösen nehéz év volt ez, hiszen új szocializációs kihívásként VISSZA KELLETETT SZOKTATNuNK A TANULÓKAT A JELENLÉTI OKTATÁS TÁRSADALMI NORMÁIHOZ.

    Tóth Éva, fénykép: Erdődi Fülöp

    A tanév során nagy büszkeséggel töltött el, hogy két hazai egyetemmel is szorosabb együttmüködés alakult, a Debreceni Egyetemmel pedig folytatódott: nagyon fontosnak tartjuk, hogy teret biztosítsunk a hallgatóknak és lehetőséget arra, hogy hallatni tudják a hangukat az őket érdeklő és érintő témákban.

    A jeles napok, aktuális témák mellett immár 3. éve szerves része a munkánknak a témahetekre való készülés, hiszen úgy véljük, a projektalapú oktatás az, ami hidat képezhet az iskola és a munka világa között.

    Főszerkesztői válogatás: a legkedvesebb 3 cikk

    Természetesen nagyon nehéz választanom, melyik 3 cikk írását élveztem legjobban az elmúlt évben. Ha mégis ki kell emelnem hármat, akkor olyanokat mondanék, melyekben én magam is sokat tanultam: egyrészt a saját 2 gyerekemtől, másrészt a tanulóimtól, akikre sokszor szintén a gyerekeimként tekintek 🙂

    1. Pop it, pop ott – nem maradhattak ki a gyerekeim a játék hatása alól, nagyon örültem, mikor rábukkantam a Teaching Mama blog cikkére arról, hogyan is lehet a tanulási/tanítási folyamatban használni a pop-itokat.
    2. A papír és ceruza varázsereje – mit keres a kétkezi címerkészítés a technikus informatikusoknak szóló szakmai angol órán? Lehet triviális vagy magától értetődő volt ez a feladat, az együtt töltött idő, A HANGULAT OLYAN ÉLMÉNYEKET ADOTT, MELYEKRE MOST IGAZÁN NAGY SZÜKSÉG VAN ÉS ERRE FOGUNK MAJD később EMLÉKEZNI. Többen írtak utána nekem privátban, hogy mennyire élvezték a feladatot, és köszönték a lehetőséget. Magam sem hittem volna, mennyit tud adni egy offline megoldás egy online közegben élő csoportnak. 
    3. Interjú dr Lénárd Andrással – legalább annyira élveztem az interjút elkészíteni, mint a cikket tördelni és véglegesíteni. Nagyon tetszik a stílus, ahogy András közérthetően fogalmaz, valamint a kódolás mítoszának lebontása mindig is közel állt a szívemhez (nőként és nem informatika szakosként pláne),
    Rólunk mondták

    A vendégszerző, együttműködő kollégákat kértük, meséljenek, hogyan élték meg ezeket a Modern Iskolával közös munkát:

    Iványiné Nagy Kinga, Kingarium blog:

    „Könyvtárostanárként az egyik kedvenc oktatási portálom a Modern Iskola. Első emlékeim a papíralapú kiadványhoz fűződnek, amiket féltve őriztem, óvtam a könyvtárban. Akkortájt elsősorban a jobbnál jobb IKT-s ötletek érdekeltek, a digitális tábla kreatív használatához is innen vettem a bátorságot. Később rendszeres olvasója lettem az online folyóiratnak. Az IKT rovaton kívül többnyire a Jó példákban találok kiválóan hasznosítható ötleteket a könyvtárostanári munkámhoz. Nagyon tetszik, hogy a cikkek az iskolai élet minden szegletét érintik, az oktatási intézmények „legeldugottabb” helyszíneit is bemutatják, illetve ezekről a helyekről is kibányásszák a pedagógusok által létrehozott kincseket. Ezeken a kincseken keresztül felértékelődik a kevésbé preferált iskolai munkák árfolyama, amellett, hogy segítséget nyújtanak és reményt adnak ahhoz, hogy az intézmény minden helyszínén korszerű pedagógiai munkát végezhessünk. A Modern Iskola kiemelt figyelmet fordít a jeles napok megünneplésére és az olvasást népszerűsítő módszerek bemutatására is. E két téma mentén kerültem személyes kapcsolatba Évával és a Modern Iskolával. Több ízben is lehetőséget kaptam arra, hogy a portálon megjelenjenek a munkáim. Éva támogató szerkesztői munkája, közvetlensége, nyitottsága eredményeképp nagyon szívesen vettem részt a közös munkákban. Különösen értékesnek tartom, hogy a megjelenést követően visszajelzést kaptam a cikkek fogadtatásáról. Úgy vélem, hogy Éva sokoldalúsága, lelkesedése és hatalmas munkabírása a Modern Iskola sikerének alapja. További sok sikert kívánok!”

    Domján Zsófia, Fülelős Kalandok – Logopédiai oldal

    „A Modern Iskolával, pontosabban Tóth Éva főszerkesztővel, tavaly májusban kezdődött szakmai együttműködésünk. A Fülelős kalandok c. kötetek szerzőjeként és a Fülelős kalandok-Logopédia Facebook oldal működtetőjeként nagyon nagy megtiszteltetésnek tartom, hogy időről-időre megjelenhetnek cikkeim, cikkrészleteim ezen az online felületen. Sajnos napjainkban egyre több gyermeknek van szüksége valamilyen fejlesztésre. Ingyenesen felhasználható, többnyire tematikus anyagaimmal közvetlenül hozzájárulhatok ahhoz, hogy pedagógus kollégáimnak ötleteket adjak, vagy a szülőknek tippeket arra, hogy naponta pár percben hogyan lehet kicsit tudatosabban segíteni a beszéd-, és nyelvi  fejlődést játékos formában. A Modern Iskola honlapján megjelenő cikkek segítenek abban, hogy ezek minél több emberhez eljuthassanak, munkásságomat szélesebb körben is megismerjék.Az Évivel való kapcsolatunkat kölcsönös tisztelet és megbecsülés jellemzi, közös munkánk gördülékeny. Kérdés esetén mindig szívesen segít, ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy minél színvonalasabban jelenhessen meg az aktuális cikk. Rugalmas, ötleteimre nyitott, így én is ki tudok bontakozni.”

    Bognár Amália, Gyógypedagógia modern köntösben

    „A Modern Iskola cikkei idén is elősegítették, hogy olyan digitális felületeket és hozzákapcsolódó ötletleket ismerjünk meg, amelyek segítségével digitálisan fűszerezhetjük tanóráinkat. Tóth Éva főszerkesztő törekszik a különböző együttműködésekkel a sokszínűség megtartására. Szerintem az elmúlt egy év fontos lépése volt, hogy pedagógus-hallgatók is lehetőséget kaptak arra, hogy cikkek megírásával megtapasztalják, mennyire fontos eleme a tudásmegosztás a pedagóguslétnek. Nagyon szeretek Évával együtt dolgozni, hiszen mindig arra törekszik, hogy a cikkeivel/cikkekkel segítse és megkönnyítse az iskolai mindennapokat, valamint a közös munka során jó pedagógusként, főszerkesztő mivoltában is, folyamatosan motivál, támogat. A Modern Iskola szerepe, céljai, bejegyzései utat mutatnak a digitális eszközöket használóknak oly módon, hogy értsék, lássák, a módszertani változatosság eredményes oktatási folyamatot eredményez.

    Péter Petra, Tanár Leszek! Hallgatói Műhely

    „A Modern Iskola és a Tanár leszek! Hallgatói Műhely együttműködése fél éven keresztül tartott, mely során számos írás látott napvilágot tanárszakos hallgatók tollából.  Célunk többek között az volt, hogy a leendő tanárok tudása, szakmai véleménye eljusson másokhoz is az egyetem falain kívül, valamint, hogy olyan pedagógiai témákról gondolkodjunk közösen, melyek a mi szakmai fejlődésünk szempontjából fontosak, és esetleg érdekesek lehetnek más pedagógus kollégák számára is. Így a legváltozatosabb témákban készültek írások: játékosítás, sajátos nevelési igényű diákok, multikulturalizmus az oktatásban, osztálytermi környezet stb. Mindig hálásak vagyunk azoknak, akik teret és fórumot biztosítanak a leendő tanároknak arra, hogy hallassák a hangjukat, idén a Modern Iskolának, de főleg Tóth Évának volt köszönhető, hogy ez megvalósult. Párbeszédet és gondolkodást generáltak a Műhelyben az írások, ami talán a legnagyobb eredménye volt a félévnek és ez nem valósulhatott volna meg a Modern Iskola támogatása nélkül. „

    Dr. Buda András, Jeles napok másként – együttműködésben a Debreceni Egyetemmel

    „Vannak iskolák, ahol azon keseregnek, hogy a diákok már nem tisztelik azért a tanárokat, mert ők a tanárok, máshol pedig megpróbálják a régi dicsőség fényét szavakkal fényesítgetni. Egy modern iskola azonban nem ilyen. Ott változnak a módszerek, eszközök, folyamatosan megújulnak és nem csak a régi hagyományokat ápolják, hanem újat is teremtenek. A Modern Iskola is ezt teszi.  Tóth Évával másfél évvel ezelőtt elindítottunk egy néhány héten keresztül futó cikksorozatot „A Modern Iskola egyetemre megy” címmel. Kezdetben még minden bizonnyal egyikőnk sem gondolta, hogy ez nem egyszeri „látogatás” lesz, hanem egy olyan folyamat első állomása, melybe azóta már különböző felsőoktatási intézmények több tucat hallgatója is bekapcsolódott. Ezeket a cikkeket ugyanis hallgatók írták, hiszen a cél a kezdetektől az volt, hogy az általuk – nem egyszer egyetemi feladatként – elkészített értékes, hasznos munkák minél szélesebb körhöz jussanak el. Az írások valóban sokaknak segítettek, adtak ötletek, éppen ezért begyűjtöttek számos lájkot, de olykor azért heves vitákat is kiváltottak. És ez így van jól! Különösen, ha a viták segítő szándékúak és előre visznek. Aki ugyanis valamilyen vélt vagy valós siker után elégedetten hátradől és csendesen szemlélődni kezd , az előbb utóbb ráeszmél, hogy mellette a többiek bizony haladnak előre. Éppen ezért remélem, hogy a Modern Iskolával a következő években is fogunk találkozni az egyetemeken.”


    Köszönöm az Olvasók lelkesédést és bizalmát, várjuk visszajelzéseiket, milyen tartalmakat szeretnének még oldalunkon szívesen látni!

     

    Előző cikkAz élet köztünk szép
    Következő cikkKisfilmek nagy beszélgetésekhez