Kezdőlap Best of

Best of MI 1. – best of interjúk

Évértékelő sorozatunkban 5 témakörben választjuk ki az 5 legsikeresebb, legnézettebb, legemlékezetesebb cikkünket. Nagy megtiszteltetésünkre a 2022-es évben is sok pedagógus, szakoktató osztotta meg velünk inspiráló gondolatainkat: ma az 5 legemlékezetesebb interjút idézzük fel.

MInterjúk

„MI elkezdjük, Önök befejezik”sorozatunkban gondolatébresztő mondatok befejezésére kértük fel az oktatási paletta széles skálájáról érkező résztvevőinket. Novemberben Kemenesi Ágoston, a Mobility Győr oktatója fejezte be mondatainkat:

„Számomra a kódolás… mindig valamilyen logikai kihívás. Több szempontból is. Kihívás, mert egy feladatot, egy új ötletet szeretnék megvalósítani a programozás eszközeivel. Kihívás, amely gyakran a pedagógiai munkámhoz is kötődik, hiszen a diákoknak is szeretném megmutatni, nekik megtanítani, ami programozás folyamata közben eszembe jutott. És bizony ilyenkor AZ A LEGFONTOSABB SZEMPONT, HOGY SZÁMUKRA IS ÉRTHETŐEN, FELDOLGOZHATÓAN TUDJAM BEMUTATNI AZT, AMIT AZUTÁN VALAMELY PROGRAMNYELV SEGÍTSÉGÉVEL, EGYÜTT VALÓSÍTUNK MEG.

GYAKRAN ÚGY ÉRZEM, HOGY MÍG MÁSOK KERESZTREJTVÉNYT FEJTENEK, ADDIG ÉN ÚJ ÖTLETEKEN RÁGÓDOM, ÚJ PROGRAMSOROKAT FOGALMAZOK MEG. És közben mindannyian – a rejtvényfejtők is, és én is – fantasztikusan érezzük magunkat.”

Portrék

Nyári, Pedagógusportrék c. sorozatunkban hetente virtuálisan látogattunk el egy más-más intézménytípusban dolgozó pedagógushoz, az óvodától egészen a felsőoktatásig. A záró interjúban Kövecsesné dr. Gősi Viktóriával, a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar egyetemi docensével, Széchenyi István Egyetem Tanárképzési és Módszertani Főigazgatóság főigazgatójával beszélgettünk a digitális munkarend tapasztalatairól, a digitális eszközhasználat és az érzelmi nevelés megjelenéséről a tanárképzésben. „MA A DIGITÁLIS KORBAN A HATÉKONY OKTATÁS – NEVELÉS MEGVALÓSÍTÁSA ÉRDEKÉBEN NÉLKÜLÖZHETETLEN TÉNYEZŐK  KÖZÖTT AZ EGYIK NAGYON LÉNYEGES ELEM A LEENDŐ PEDAGÓGUSOK ÉRZELMI INTELLIGENCIÁJÁNAK FEJLESZTÉSE. A tapasztalataim szerint a tanítóképzésbe érkező fiatal felnőtteknek egyre nagyobb szüksége van arra, hogy a felnőtt életükhöz, a leendő hivatásukhoz fejlesszük érzelmi intelligenciájukat, formáljuk életszemléletüket, ezáltal támogassuk pedagógusi kompetenciáik kiteljesedését. „

Interjú Hétvári Andrea költőnővel

Hétvári Andrea költőnővel beszélgettünk inspirációról, elismerésről, és az egész életét meghatározó betegségéről: „AZOK A GYEREKEK, AKIK FONTOS ÉS JÓ GYEREKVERSEKET TANULNAK GYEREKKORUKBAN, ÉLETRE SZÓLÓ ÚTRAVALÓT KAPNAK. Hogy miért? Mert A VERSMAG IDŐVEL KIVIRÁGZIK ÉS TEREBÉLYES FA LESZ BELŐLE, ami biztos menedéket, támaszt, kapaszkodót nyújt az élet nehéz helyzeteiben, pillanataiban. Éppen ezért a versírás nem játék és nem is szabad csak költői játékként tekinteni rá. Gyerekverset írni felelősségteljes, szép hivatás. Egyfajta tündéri küldetés. „

A szakképzés kínálta lehetőségek

Magyar Zitával, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal elnökével beszélgettünk a szakképzés nyújtotta továbbtanulási lehetőségekről és pár megfontolandó kérdésről a nyolcadikosok pályaválasztása kapcsán 2022 októberében. „ A SZAKKÉPZÉS OLYAN LÉPTÉKŰ ÁTALAKÍTÁSON ESETT ÁT, HOGY ÉRDEMES ERRE KELLŐ IDŐT ÉS FIGYELMET SZÁNNI, HOGY A KORÁBBI SZTEREOTÍPIÁKAT, ISMERETEKET AZ IMMÁR MŰKÖDŐ, ÚJ INFORMÁCIÓKRA CSERÉLHESSÉK. Mérlegeljék a szakképzés kínálta előnyöket, és amennyiben gyermeküket egy valóban versenyképes tudás birtokába szeretnék juttatni a középiskolai évek alatt, keressék meg a gyermekük érdeklődéséhez leginkább közel álló képzést. „

Interjú a projektalapú oktatásról

Novemberben vendégünk volt dr. Vincze Beatrix egyetemi docens (Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Intézet), akivel a projektalapú oktatás módszeréről, kihívásairól, értékelő eszközeiről és a tanár-diák viszonyra gyakorolt hatásairól beszélgettünk. „A kisgyermek kíváncsi, minden percben kérdez, örömmel kutatja és fedezi fel a körülötte lévő világot. Erre az érdeklődésre kiválóan lehet életkoruknak megfelelő projektjellegű feladatokat építeni, amelyekről persze az ovisok még nem tudják (nem is kell tudniuk), hogy „projektezés” folyik. AZ ÓVÓPEDAGÓGUSOK (ÉS TANÍTÓK) HELYZETI ELŐNYE, HOGY ÁLTALÁBAN PÁRBAN DOLGOZNAK, KÖNNYEBBEN ÉS RUGALMASAN TUDNAK GAZDÁLKODNI AZ IDŐVEL, A TÉRREL, A PROGRAMOK SZERVEZÉSÉVEL. Fontos, hogy a szülőket is vonják be a projektekbe, értsék meg ők is a projektek célját, hasznát, legyenek segítői a projektmunkának.”

Előző cikkBiztonságos Internet Nap – Legó- és videókészítő pályázat gyerekeknek és fiataloknak
Következő cikkBeszámoló a Könyvtárostanárok Egyesületének Őszi Szakmai Napjáról