Kezdőlap heti kitekintő

    Főszerkesztői évértékelés – 4 év, 623 cikk

    Tóth Éva főszerkesztő, a BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum angol szakos oktatója 2019 júniusában vette át a Modern Iskola vezetését. Legújabb évértékelő írásában a 2022 nyara óta eltelt időszakon való reflektálás mellett visszatekint az év legemlékezetesebb szakmai pillanataira is.

    Nagy megtiszteltetésnek érzem, hogy gyakorló tanárként kaptam lehetőséget a főszerkesztői feladatok ellátására immár kicsit több, mint 4 évvel ezelőtt. Mindig is a szakképzésben tanítottam angol nyelvet, és a projektpedagógia lelkes híveként vágtam bele ebbe a feladatba. A Modern Iskolában ellátott feladataim mellett eTwinning nagykövet vagyok, így előszeretettel szerepelnek a cikkekben is a program alakjai és projektjei.

    Tóth Éva munka közben, fotó: eTwinning Magyarország

    Alapvetően meghatározta az egész munkásságomat és azt, hogy hogyan gondolkozom az iskola és a tanár szerepéről, hogy az első munkahelyem egy olyan szakiskola volt, ahová hátrányos helyzetű és nehezen kezelhetőnek tartott diákok jártak.

    Az idei tanévben elkezdtem projektmunka tárgyat is tanítani a Petrikben, ami nagy megtiszteltetés és kihívás volt, de sok olyan projektet volt lehetőségem véghezvinni, ami máshogy nehezebb lett volna. Egyértelmű kihívás volt, hogy közben 9.-es osztályfőnök is lettem – korábban technikusi osztályaim voltak a Petrikben, így nagyon tartottam attól, hogyan ugrom meg ezt a feladatot.

    A Modern Iskola célkitűzései

     

    Oktatási szakportálunk egyik fő törekvése az elmúlt években egyértelműen az volt, hogy segítse a pedagógusok munkáját a mindennapi gyakorlatban, naprakész, akár már másnap a tanterembe vihető ötletekkel.

    A korábbi évekhez hasonlóan ebben az évben is nagy sikerrel futottak új sorozataink – nagyratörő újítás volt a nemzetközi vizekre evezés, ahol szintén izgalmas témákról beszélgettem vendégeimmel. Kiemelten foglalkozunk az aktuális világnapokkal, témahetekkel.

    Volt szerencsénk most is együttműködni hazai felsőoktatási intézményekkel, ez volt a „Modern Iskola a gyógypedagógiában is”A Modern Iskola célja évek óta, hogy teret adjon a tanárszakos hallgatóknak, hogy írjanak arról, mi foglalkoztatja őket vagy éppen milyen élmények érik őket. A 2023-as évet egy újabb sorozattal indítottuk ebben a témában: kiemelt korábbi partnerünkkel, a győri Széchenyi István Egyetemmel együttműködésben ismét szerepet kaptak a digitális eszközök a gyógypedagógiában. 

     

    Főszerkesztői válogatás – a személyes legek

     

    Az év interjúja

    Az egyik kedvencem a Tuska Márta coach kollégámmal készített írás, akivel kamasznevelési kérdésekről, a felvételi eljárásról és a pedagógus szülők mentális egészség megőrzéséről beszélgetettünk. Sokat jelentett nekem, egyrészt mert nagyon-nagyon régen egy képzésről ismerjük egymást, másrészt mert saját aktuális problémáimat is bevihettem a beszélgetésbe.

    Az év sorozata

    Minden sorozat a szivem csücske, de talán mert a Kódolás Hete során évek óta küzdünk a nők szerepének hangsúlyozásáért a digitális világban, a legkedvesebb sorozat most a „Női portrék egy digitális világban” című, amely egyben az egyik leghosszabb is lehet, hiszen 9 megjelenést tervezünk.

    Az év témái

    Az ide tanévben talán még jobban a szülői énemet helyeztem előtérbe, hiszen a lányom az iskolakezdés küszöbén van, fiam pedig most végez az általános iskolában. Sok interjúban vagy cikkben a saját kérdéseim és aggályaim fogalmazódtak meg. Ezek közül is kiemelném Eppel-Pásztor Adrienn cikkeit, melyek a megnyugtatás mellett mindig gyakorlatias ötletekkel szolgáltak számomra.

    Az év legszívmelengetőbb története

    Kocsisné Gál Csilla, a Szurikáta Alapítvány a Diabéteszes Gyermekekért vezetőjével a gyermekkori cukorbetegségről, a cukorbetegekkel foglalkozó pedagógusok munkájáról beszélgettem. Ő mesélt a Varázspálca díjról és az azt elnyer pedagógusok munkájáról, amit szinte nem lehetett száraz szemmel olvasni.

    Az év témahetei

    A főszerkesztői munkám nem jöhetne létre az igazi hivatásom nélkül, úgy érzem, így tudok hiteles maradni. A szívem csücske mindig is a projektalapú oktatás volt – a Digitális Témahét és a Kódolás Hete az a két hét, amiért igazán dolgozom a tanév során.  Iskolánk védjegyévé vált évek alatt a #petrikcodeweek, ami témahétté nőtte ki magát: a résztvevő csapatok 5 napon keresztül 45-60-90 perces feladatblokkokban dolgoznak egymásra épülő és egymásba visszatérő, egymásra építkező feladatok során a digitális kompetenciafejlesztés jegyében. Az első kódolás hete óta minden évben egy új és érdekesebb megközelítésen töprengünk, amivel felébresztjük a kódolás szeretetét nem csak az informatikusokban. A kódolás öröme, és az ahhoz szükséges képességek mindenkiben ott vannak, amit az élet megannyi területén tudnak hasznosítani, csupán fejleszteni kell őket. A digitális témahétre a codeweeken szerzett élményekkel és ötletekkel készülünk, hiszen amint vége az egyik témahétnek, alig várjuk, hogy kezdődjön a másik. Mi sem mutatja jobban a témahét népszerőségét, mint hogy idén kevesebb mint 25 óra alatt beteltek a helyek. A hetünk idei témája az időutazás volt. A diákok 4 fős csoportokban jelentkezhettek, 12 csapatot tudtunk fogadni, akik munkáját tapasztaltabb 10.évfolyamos mentordiákok segítették. A csapatok minden nap egy másik korba utaztak, ahol a kor nagy kérdését kellett megoldaniuk. Az a megtiszteltetés érte iskolánkat, hogy az idei It’s time to time-travel Kódolás Hete projektünkkel „Women in tech” különdíjban részesültünk – a fő támogató, a Trax ezt a különdíjat azon pályázónak ítélte, amelynek tevékenységeiben szerepet kap a lányok/nők szerepének növelése az IT világában.

    A képen balról-jobbra Gál-Berey Csilla intézményvezető, Tóth Éva és Duschák Zsuzsanna szervezők, saját fotó

    Az idei Digitális Témahét a Petrikben teljesen másabb volt mint korábban – a három szakmacsoportot összekötő „La Petrique” c. projektünk nemcsak tantárgyközi hanem szakmaközi is hiszen a diákok vegyes csapatokban dolgozva kozmetikai cégeket alapítottak: 3 termékből álló termékcsaládot hoztak létre, felépítették a cégük teljes brandjét és marketingjét, majd a projekt 5. napján kontrollcsoportos tesztelők számára adták át az elkészült termékcsaládokat. A tesztelők egy hétig használhatták az elkészült termékeket, majd egy kérdőív formájában visszajelzést adtak a produktumokokról, melyeket a csapatok a témahét utolsó hatodik napján infografika formájában dolgoztak fel és a cég portfóliójukat egy szakmai zsűri előtt kellett bemutatniuk. A csapatok munkáját a hét során a napi feladatok végrehajtásában szakértők segítették, és a CNW Zrt, mint alvállalkozó üzemeltette a cégek weboldalait. Iskolánkban immár hagyománnyá vált, hogy a korábbi résztvevő diákokból kerültek ki a mentor- és szervező diákok, akik egyrészt a csapatoknak munkájának igazgatásában segítettek, valamint a szerveződiákok már a témahét előtt hónapokkal a tanárokkal együtt dolgozva találják ki a napi feladatokat a tanóráról-tanórára. 2023. június 6-án az a megtiszteltetés érte intézményünket, hogy a Digitális Témahét 2023 versenyének ünnepélyes díjátadóján az Eiffel Műhelyházban átvehettük a középiskola kategória 1. helyezésért járó oklevelet a projektünkért.

    Guth Gabriella és Tóth Éva a Petrik képviseletében a nyertesek között, fotó: Digitális Témahét

    Persze már április óta a 2023. októberi Kódolás Hetén dolgozunk 🙂

    A legkedvesebb visszajelzés

    A Digitális Témahéten többen részt vettek a saját osztályomból is, a legkedvesebb visszajelzést egy szülő írta nekem a fia otthoni élménybeszámolója alapján: ” a Tanárnő lelkesedése, hozzáállása, pörgése – ami átragadt a gyerekekre is -, hogy ott volt mindenhol, segít mindenben, elmagyarázza, hogy mit hogyan kell, figyel a gyerekekre, a feladatra, irányítja Őket, ez neki nagyon pozitív volt, nagyon sokat jelentett.”

    Az év személyes vonatkozású interjúja

    Egyértelműen az Anya is ember blog szerzőjével készült munkámat sorolnám ide, vénásan adagolnám Eszter posztjait nem csak anyukáknak, de a velük foglalkozó szakembereknek is.


    Remélem, a jövőben is sikerül hasznos és gyakorlatias ötletekkel, inspiráló interjúkkal motiválnom a kedves kollégákat, kedves Olvasóinkat. Köszönöm az Olvasók megtisztelő bizalmát és támogatását!

    Előző cikkWeöres Sándor 110
    Következő cikkWeöres-versek – drámajátékos szemmel