Kezdőlap Sorozataink Tanártalálkozások

Tanártalálkozások – „sok bizalmatlanságból, tudáshiányból épült falat kellett lebontani”

Tanévkezdő inspirációs-motivációs sorozatunk célja, hogy az oktatási paletta széles skálájától hívjunk kollégákat egy kis szakmai együtt gondolkodásra az óvodától kezdve a felsőoktatásig. Mai vendégünk dr. Buda András adjunktus (Debreceni Egyetem), akivel a digitális pedagógiáról, az aktuális oktatási kihívásokról beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

  • A technológiai trendek hatása az oktatásra … 

régóta foglalkoztat, mindig is érdekelt, hogy hogyan lehet általuk jobban megragadni, lekötni a hallgatók figyelmét. Érdekes volt megélni, megtapasztalni a technika fejlődését, ezen belül pedig kiemelten az interaktív táblák hardverének és szoftverének változásait. Sok értetlenségből, bizalmatlanságból, tudáshiányból épült falat kellett lebontani a táblák oktatásba történő bevezetéséhez, de számtalan pozitív visszajelzés lett a folyamat eredménye. Az eszközök, programok permanensen változnak és persze még most is vannak „ellenállók”, de szerencsére ettől még a fejlődés nem áll meg, előbb-utóbb utat tör magának. 

  • A hallgatók digitális pedagógiához való viszonya… 

nagyon változó. Fiatalként természetesen minden egyetemista használja a digitális eszközöket, de amikor ezeket a tanulásba kellene bevonni, akkor már sokkal szórtabbá válik a kép. Vannak, akik nagyon jól használják, sőt kihasználják az új lehetőségeket, de pl. nem mindegyikük tud hatékonyan keresni, vagy megfelelő módon ppt-t készíteni és sokan közülük inkább papírról vagy könyvből olvasnak hosszabb szövegeket, mint képernyőről. Szívesen veszik a hallgatók az oktatók új és újabb digitális megoldásait, de annak már nem feltétlenül örülnek, ha nekik kell használniuk egy új programot vagy weboldalt. 

  • Az aktuális oktatási kihívások között az egyik legizgalmasabb számomra az, hogy… 

a mesterséges intelligenciának (MI) vajon milyen hatása lesz az oktatásra? Ez most még meglehetősen csekély, de azért például már megjelentek a felsőoktatásban mesterséges intelligencia által készített dolgozatok. Ezek egy részét a nem létező hivatkozások miatt nem nehéz kiszűrni, de egészen biztos, hogy kapott már „MI” által írt dolgozat kiváló minősítést. Ezért változásra lesz szükség. Korábban gyakran kaptak a hallgatók olyan feladatot, mely egy kérdés alapos átgondolását, számos szakirodalom áttanulmányozását tette szükségessé, de a mesterséges intelligencia ezt pillanatok alatt elvégzi helyettük, igaz ennek minősége most még erősen kérdéses. A szoftverek azonban folyamatosan javulnak, éppen ezért fel kell készülni erre a kihívásra az oktatásban és ebben jelentős támogatást jelent majd maga a mesterséges intelligencia is. A gépi dolgozatírás azonban csak a leghamarabb jelentkező hatása a mesterséges intelligenciának, ezen túlmenően még számtalan területen fog megjelenni. Például a hallgatók egyéni jellemzőinek feltérképezésében, az oktatás személyre szabásában is sokat segíthet az MI.

  • Az a konferencia, amit már nagyon várok… 

az a februárban megrendezésre kerülő Oktatás – Informatika – Pedagógia 2024 konferencia. Ez áll legközelebb a kutatási területemhez és jónéhány új ismerettel, információval, inspiráló gondolattal szoktam onnan távozni. 

Fotó: Dr. Buda András, forrás: Belvedere Meridionale, könyvborító
  • Azok a módszerek és stratégiák, amelyek a diákokat ösztönzik a kritikus gondolkodásra és a problémamegoldásra… 

azok rendkívül sok segítséget nyújtanak nekik a majdani munkavégzéshez, illetve az önálló élethez. Ezek a készségek – kiegészítve pl. a szelektáló készséggel – egyre fontosabbá válnak a XXI. században. Egy leendő pedagógusnak – elsősorban őket tanítom – számtalan problémát kell majd megoldania, rengeteg ötletre, kreativitásra lesz szüksége a boldoguláshoz, a döntések – nem egyszer villámgyors – meghozatalához, ezekhez pedig gyors, kritikus gondolkodásra van szükség. Persze ezek még nem garantálják a sikert, de elengedhetetlenek hozzá. 

Hallgatók által készített mémek
Hallgatók által készített mémek
  • Az önértékelés és a visszajelzés fontosságával kapcsolatban kiemelném, hogy… 

ha ezek működnek, akkor az sok kudarctól óvhatja meg mind a hallgatókat, mind pedig az oktatókat, bár nyilván lehetetlen megfelelni az összes igényének, elvárásnak. Tisztában kellene lennie mindenkinek az értékeivel, a képességeivel, azok határaival, de ha ez mindenkinél így lenne, akkor egyes tehetségkutató műsorok első néhány adásán kevesebbet szórakoznánk.

Fotó: Dr. Buda András, forrás: ELTE

A sorozatot szerkeszti és tördeli Tóth Éva főszerkesztő. A megjelent részek ezen a linken érhetőek el.

Előző cikkKonferencia a népmesékről
Következő cikkMagyar népmesék – rajzfilmen