Kezdőlap Sorozataink Témahetek bemutatása

Témahetek sorozat: jön a Digitális Témahét!

Mai vendégeink dr. Főző Attila László és Jánossy Zsolt, az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány munkatársai, a Digitális Témahét szervezői, akikkel a közelgő témahét kapcsán beszélgetett Tóth Éva főszerkesztő.

Kedves Attila és Zsolt! A Digitális Témahét a digitális pedagógia egyik legfontosabb hazai eseményévé vált az évek alatt. Milyen céllal jött létre, és miben változott az évek alatt?

Két legyet szerettünk volna ütni egy csapásra kilenc évvel ezelőtt. 

A 2016-os kezdetek idején a digitális technológia használata az oktatásban egy korábbi fázisban tartott, például akkor még IKT-ről beszéltünk, voltak még interaktív táblák, de már beköszönt a robotika vagy a 3D nyomtatás is. A technológia használatának fontossága mellett gyakran nem került megfelelő hangsúly az eszközhasználat korszerű módszertanára, a digitális pedagógiára. A Digitális Témahét egyike volt az akkoriban, a köznevelésért felelős minisztérium által indított témaheteknek, első koordinátora pedig az IVSZ volt. Jelenleg a Belügyminisztérium Köznevelési Államtitkársága a projekt gazdája, a fővédnök pedig Dr. Maruzsa Zoltán államtitkár úr.

Az első pillanattól világos volt, hogy a digitalizáció nem egy dísz lesz a tanteremben, hanem sokkal nagyobb hatása lesz. Így jutottunk arra, hogy a pedagógiai projekt lehet az, amely átível a tanórákon, pedagógiai szempontból pedig hatékony, és sok területen fejlesztő hatású lehet. Ezért vettük át a Magyarországon is megjelenő, rendkívül innovatívnak mutatkozó Intel Teach Essentials projektpedagógiai módszertanát. A digitális eszközökkel támogatott projektpedagógiát talán egy olyan svédasztalos kínálathoz lehetne hasonlítani, amelynek minden elemét megkóstolva megfelelő útmutatást kapunk ahhoz, hogy akár egy több fogásos, mindenki számára ízletes menüt tudjunk összeállítani.

Kép: Digitális Témahét

Persze azóta sok dolog megváltozott a világban, túl vagyunk egy tanulságos COVID-19 időszakon, közben a digitális technológia hihetetlen sebeséggel fejlődik, és az új eszközök és alkalmazások nem hagyják érintetlenül az oktatás területét sem. Az új kihívásokra, az új módszertani megoldásokban rejlő válaszokat kell keresni, és ezeket el kell juttatni az iskolákba, a pedagógusokhoz. Folyamatosan fáradozunk azon, hogy minél több pedagógust sikerüljön bevonni a Digitális Témahét programjaiba, és ezáltal hozzájáruljunk a széles módszertani repertoárral rendelkező pedagógusok számának növekedéséhez.

Megválasztottátok az idei évre a Digitális Témahét nagyköveteket. Kik ők és mikor lehet hozzájuk fordulni?

Nagyköveteink tapasztalt projektpedagógusok és széleskörű ismeretekkel rendelkeznek a digitális technológia eszközeinek és a hozzájuk kapcsolódó módszertanokkal kapcsolatosan. A témahét módszertani csapata mellett fontos szerep hárul rájuk a Digitális Témahét programjaival kapcsolatos információk terjesztésében, de szükség esetén személyre szabott és az adott helyzetekhez igazodó tanácsokkal segítenek a kollégáknak a Digitális Témahét keretében szervezett projektek tervezésében, megvalósításában. A nagykövetek – a magyarországi digitális pedagógia régóta ismert alakjai – számos közösségi médiában jelen vannak, így a pedagógus kollégák könnyedén találhatnak kommunikációs csatornát hozzájuk. 

A szakmai csapat egy újszerű versenyt is meghirdet a nagykövetek között. A Digitális Témahét pályázati űrlapján a pályázó pedagógusok megnevezhetik majd azt a nagykövetet, aki támogatást nyújtott nekik. A beérkezett visszajelzések alapján kerül majd kiválasztásra az Év Digitális Témahét Nagykövete.

Attila, (egyik) kedvenc mondásom tőled, hogy a Digitális Témahét egyik célja, hogy ne legyen digitális témahét! Egyrészt megmagyaráznád ezt Olvasóinknak, másrészt reflektálnál arra, hogy áll ez a folyamat?

A digitális pedagógiával foglalkozó szakemberek, pedagógusok, oktatók vágya, hogy a digitalizáció ne legyen különlegesség, hanem természetes támogató eszközrendszere legyen az iskolai tanulásnak és tanításnak, miként az iskolán kívüli világban ez egyre kevésbé kérdés. Jó lenne, ha a sokszínű és korszerű pedagógiai módszerek megfelelően segítenék a tanítást és a tanulást, nem csak egy-egy kiemelt héten.

Természetesen tudjuk, hogy sokak elkötelezett munkája szükséges még ehhez, főleg, hogy a világ mindig változó körülményeket teremt. Fontos, hogy minél több pedagógus felkészülten tudja kihúzni a „varázsdobozából”, a jól felszerelt intézményében az adott tananyaghoz és tanulócsoporthoz illeszkedő célrendszert, eszközöket és módszertant. Ehhez mi is szeretnénk hozzátenni a magunkét szakmai támogatásban, jógyakorlatokkal, alkalmazkodva a kihívásokhoz (pl. COVID-19 online oktatás, mesterséges intelligencia). A Digitális Témahét szerepe is változhat, és nem a digitális technológia és az innovatív módszertanok időszakaként tekintünk rá. A járvány időszaka rámutatott arra is, hogy a digitális kompetencia mennyire fontos, de a szociális kapcsolatok is azok, illetve létezik a digitális szegénység fogalma is, amely számos gyermek esetében nehezen áthidalható akadály. Az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány keretén belül a Digitális Témahét szakmai csapata szereti és vállalja a kihívásokat.

Hogyan vágjon bele egy intézmény minimális tapasztalattal a Digitális Témahétbe? Hol lehet inspirációt, projektötleteket gyűjteni?

Azt tanácsoljuk, hogy elsőként egy rövid, belépőszintű projekttel próbálkozzanak a kollégák. Aztán már lehet összetettebb projektekben gondolkodni. Ehhez mi megpróbálunk minden segítséget megadni. A Digitális Témahét weboldalán bőségesen talál az eseményekkel kapcsolatos tájékoztatást és szakmai támogatást az érdeklődő pedagógus. A HÍREK menüpont alatt naprakész információk olvashatók a szervezett programokról és a meghirdetett eseményekről. A PROGRAMOK linkre kattintva a Digitális Témahét partnerei által ajánlott programokról tájékozódhat az olvasó, a TUDÁSBÁZISban kész, a köznevelési és szakképzési intézményekben használható projektterveket osztottunk meg teljes dokumentációval.

Kép: Digitális Témahét

Külön szeretnénk felhívni a figyelmet a Digitális Témahét szakmai csapata által minden évben szervezett webináriumsorozatra, amelynek keretében előadóként a hazai digitális pedagógia színe-java képviselteti magát. A webináriumokról felvétel készül, így már több mint 250 videó érhető el a Digitális Témahét YouTube-csatornáján.

Végük feltétlenül említést érdemel néhány olyan kiadvány, amely támogatást nyújthat a részt vevő pedagógusok számára:

Kép: Digitális Témahét

Milyen évfordulókkal, témajavaslatokkal, pályázatokkal készültök az idei Digitális Témahétre?

A Digitális Témahéten nincsen kijelölt téma, szabadon választható mindaz, ami kapcsolódik a tantervi követelményekhez. Ennek ellenére minden tanévben vannak kiemelt témák, ezzel jelezzük ezek fontosságát: a digitális állampolgárság, a digitalizáció jelene és jövője, a digitális technológia eszközei és alkalmazásai az oktatásban, az algoritmikus gondolkodás és programozás mint az alkotás eszközei, a mesterséges intelligencia jellemzői, lehetőségei, veszélyei, digitális biztonság és digitális esélyteremtés.

A projekttémák között minden évben megjelennek a nevezetes évfordulók is, ezek is inspirálhatják a tervezést. Szerencsére 2024-ben sincs ezekben hiány, hiszen évforduló kapcsolódik többek között a Rubik-kockához, az első holdra szálláshoz, Shakespeare-hez, de egyebek mellett ez egy olimpiai év is.

Arra biztatunk mindenkit, hogy keresse a Digitális Témahét csapatát kérdéseivel, kövesse az oldalunkat a Facebookon, illetve megtalálhat minket szakmai csoportokban is. Ezek fontos terei a tapasztalatok, örömök megosztásának is. A Digitális Témahét idején sok fotó, videó és beszámoló jelenik meg a közösségi médiában, ez a legszebb része és visszaigazolása a munkánknak.

Kép: Digitális Témahét

A témahét jellegzetessége, hogy minden éven díjazzuk az intézmények és pedagógusok, oktatók közül azokat, akik egy jól sikerült és dokumentált Digitális Témahét projekt után beküldött pályázatukkal elnyerik a szakmai zsűri tetszését. Így lesz ez 2024-ben is, hiszen a pályázat már megjelent, és egyre több különdíj kiírása is elérhető a támogatók jóvoltából.

Találkozzunk a Digitális Témahéten 2024-ben is! Érdemes regisztrálni és felkerülni a digitális pedagógia idei térképére is!

Kép: Digitális Témahét

 

 

Előző cikkVan fogalmad róla? – „”Lehet, hogy nem ismerem a választ, de tudom, hogy együtt rájöhetünk.”
Következő cikkA locsolóversekről