Kezdőlap jó példák

Család és iskola

Az iskola és a család jó esetben hasonlít egymásra. De nem árt figyelembe venni néhány természetszerű különbséget is a kétféle közösség között. Ezek ismeretében számos probléma könnyebben orvosolható.

Forrás: Pixabay

Az iskola eltérő társas közege

A viselkedés szabályozásmódszereinek megválasztását és a személyek közötti kapcsolat jellegét alapvetően meghatározza, hogy az iskolában sokkal több személy közti interakció zajlik, mint a családban. „Amikor szabályokat hozzunk, az iskolai környezetben mindig azzal a problémával kell számolni, hogy sok gyereket egyszerre kell irányítani ezért a kontroll mindig sokkal nagyobb, mint a családban”. Ehhez azt is hozzátehetjük, hogy hozzátehetjük, hogy az iskola még az óvodánál is célirányosabb és időben kötöttebb – ez is befolyásolja a nagyobb kontrollt.

A társas kapcsolatok jellege

Az iskolában a társas kapcsolatok tipikusan rövidebb élettartamúak, hiszen „csak” egy-egy tanítási évre – esetleg évekre szólnak, ezt követően törvényszerűen bekövetkezik az elválás. Sőt, néha hamarabb is: egy-egy tanár-vagy iskolaváltás esetén inkább az az elvárás, hogy az új tanerő „váltsa fel” a régit minden szempontból, illetve a gyerek próbáljon alkalmazkodni az új közösséghez: elsősorban ne a régi kapcsolatokat ápolják az érintettek, hanem helyezzék előtérbe az újakat. Ez a családi kötelék esetében nyilvánvalóan másképp valósul meg.

Az elfogadás feltétele

A családban a gyereket azért fogadják el, mert (jó esetben) ő mint személy fontos a családtagok számára: az elfogadás alapja tehát az, hogy ki ő. Az iskola azonban a teljesítményen keresztül „ítéli meg” a gyermeket: az a fontos, hogy mit tesz, milyen eredményeket ér el. (A pedagógusok természetesen törekszenek a tárgyilagos bírálatra.) Még akkor is igaz ez, ha a gyerekek képességeihez igazítják az elvárási szinteket, és az értékelés kisdiák saját fejlődéséről (is) szól. Mindenképp jelen van tehát az iskolai közegben egy objektív elvárás – az értékelés ilyen értelemben nem egyénre szabott.

A teljesítmény közönség előtt zajlik

Az iskolai „produkció” (legyen szó feleletről, dolgozatról, vagy bármilyen hasonló teljesítményről) mindig csoport előtt zajlik – ebből adódóan sokkal intenzívebb nyilvános kiértékelés veszélye is. Kis túlzással élve „bármit” tesz a gyermek azt az egész osztály figyelme kíséri, kudarcai és sikerei egyarány nyilvánosak.

Az „egyelő bánásmód” kérdése

A családban normális az, hogy mindenkit másként kezelünk: például, ha aki fáradékonyabb, annak több pihenést biztosítunk, az ingerkeresőnek több érdekes, változatos programot szervezünk. Az iskolában ez nem feltétlenül és nem száz százalékosan megoldható.

A családi szerepek

Sokszor az iskolai beilleszkedési problémákat a gyermek számára az is jelenti, hogy a családban megszerzett szerepek nem működnek utóbbi helyen, a családon központi helyzetbe lévő gyerek az iskolában csak egy a sok közül és ehhez nehéz alkalmazkodnia. Természetesen a helyzet ez néha előnyökkel is járhat, például egy családban alárendelt szerepű gyerek az iskolába kerülve kivívhat vezető szerepet kortársai körében.

Előző cikkAngol és német nyelvtanítás játékosan, interaktív könyveken keresztül!
Következő cikk„Elengedhetetlen, hogy teret engedjünk a saját tanulási út megtalálásának” – interjú