Kezdőlap hírmozaik

Szinnyei József-díjat kapott Rakonczás Szilvia és Szakmári Klára

2019. augusztus 16-án Szinnyei József-díjat kapott Rakonczás Szilvia könyvtáros, jelenleg a Békés Megyei Könyvtár igazgatója és Szakmári Klára, aki a Könyvtárostanárok Egyesülete (KTE) elnökségének 20 éven át volt tagja, és hat éven át elnöke. A díjazottakkal Tarján Kata készített interjút.

T.K.: Mit jelent Ön számára ez a díj?

R. Sz.: Hálás vagyok a fenntartó önkormányzatnak, a felterjesztésért, a kulturális ügyekkel foglalkozó bizottságnak, mert figyelemmel kísérik a könyvtár munkáját, segítik a hétköznapi tevékenységeinket. Ez jó érzéssel tölt el. Másrészt zavarbaejtő, hiszen nagyon sok könyvtáros, könyvtárostanár kolléga megérdemelné a munkájának ilyen fajta elismerését.

Sz. K.: A szakmai visszajelzések és közösségi elismerések állami megerősítését, megtiszteltetést. Egyben a könyvtáros társadalmon belül a könyvtárostanári, iskolai könyvtárosi hivatás fontosságának elismerését is. A családdal és a közkönyvtárakban dolgozó gyermekkönyvtárosokkal együtt az iskolában tehetünk a legtöbbet az információs műveltség, a szövegértés és kritikus gondolkodás alakításáért, az olvasás megszerettetéséért.

T.K.: Pályája során melyek (voltak) azok a személyes, hétköznapi sikerek, amelyek miatt úgy érzi, megéri ezen a területen tevékenykednie?

R. Sz.: Naponta vannak sikerek és kudarcok, ahogy más területeken is. Ha pozitív visszajelzést kapok egy-egy esemény, projekt kapcsán, akkor az elégedettség a továbblendítő erő. Ha valami nem a vártnak megfelelően sikerül, akkor a „legközelebb másként és jobban” gondolat visz előre. Megéri.

Sz. K.: Minden nap ad új feladatokat, tartogat eredményt vagy esetleges kudarcot, amikből tovább lehet építkezni. A közvetlen kapcsolat a diákokkal, a tanárokkal és a szülőkkel mindig ad tennivalót, új ötleteket, megoldásokat generál a napi rutin mellett. Sokszor csak évek múlva látszik az eredmény, máskor azonnali az öröm. Például: Az iskolát bemutató napon az egyik érdeklődő lány azt mondta a könyvtárlátogatáson: ő azért szeretne ebbe az iskolába járni, mert itt sok minden történik a könyvtárban, van könyvtári éjszaka! Késői visszaigazolás: a már régen végzett diák a közösségi oldalon kortárs szerzőt és új könyvét ajánlja és megemlíti, hogy a szerzőre még én hívtam fel a figyelmét, akkor kezdte el őt olvasni!

Fontos, hogy

a tanár kollégákkal közösen dolgozzunk!

Megmutatom-felajánlom azokat a könyvtári lehetőségeket, órákat, foglalkozásokat, amikkel a tanulást, a személyiség fejlesztését és a közösség építését tudjuk támogatni. Ez lehet akár egyéni vagy csoportos, akár hátránykompenzáló, akár tehetséggondozó. Kezdeményezőnek, támogatónak és nyitottnak kell lennie a könyvtárostanárnak, a közös munka örömei és sikere az évek során tudatosan tervezett folyamatos tevékenységgé válik a nevelőtestülettel, beépül az iskola életébe. Mindezekhez elengedhetetlen szakképzett könyvtárostanár alkalmazása és a könyvtári állomány frissítése, mely sajnos napjainkban a legtöbb iskolában sérül vagy hiányzik.

 

T.K.: Mit tart a könyvtáros szakma legnagyobb kihívásának napjainkban?

R. Sz.: Legnagyobb kihívás az, hogy az általános elégedetlenség, pesszimizmus, érdektelenség ne győzzön. A technikai fejlődés segíthet, ha jól alkalmazzuk. A könyvtárosok pályán tartása nagy kihívás. Anyagi  szempontból nem éri meg ezt a hivatást választani, kevés a felkészült pályakezdő, nincs elegendő képzési lehetőség. A többi kihívással megküzdünk!

Sz. K.: Három nagy területet emelek ki:

  1. Megmutassuk az informatika lehetőségeit és veszélyeit, az elektronikus felületek értő, kritikus és tudatos használatát. Az információkeresés során a pontos igény megfogalmazását és az információk feldolgozását: Mit is keresek? Mire van szükségem? Milyen hiteles felületeken tudom ezeket megtalálni és hogyan? Kiválasztani a számomra releváns tartalmakat és az olvasás során kiemelni a lényeget, esetlegesen új tartalmat létrehozni, majd hivatkozni a felhasznált irodalomra.
  2. Az elektronikus olvasás mellett a könyvek világának megszerettetése, mivel bizonyított tény, hogy a könyvekkel, történetekkel való élményszerű találkozás már kisbaba kortól egészen életünk végéig, jobb, minőségibb és boldogabb életet nyújt. pozitív tapasztalatokon keresztül átalakítani az emberekben lévő statikus, hagyományos könyvtárképet! Elmozdulni egy olyan könyvtár felé, amiben sok mindent lehet csinálni, nem csak könyvek vannak és elsősorban közösségi térként működik. Különösen fontosnak tartom ezt iskolai könyvtárak esetén, mert aki itt jó élményeket, tapasztalatokat szerez, az biztos, hogy a későbbiekben is keresi majd a könyvtárak szolgáltatásait.
  3. Pozitív tapasztalatokon keresztül átalakítani az emberekben lévő statikus, hagyományos könyvtárképet! Elmozdulni egy olyan könyvtár felé, amiben sok mindent lehet csinálni, nem csak könyvek vannak és elsősorban közösségi térként működik. Különösen fontosnak tartom ezt iskolai könyvtárak esetén, mert aki itt jó élményeket, tapasztalatokat szerez, az biztos, hogy a későbbiekben is keresi majd a könyvtárak szolgáltatásait.
Szinnyei József-díj azoknak a könyvtárosoknak adományozható állami kitüntetés, akik hosszabb időn át kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, és tevékenységükkel, kezdeményezéseikkel szakterületük fejlődését segítik elő. A díjat évente, augusztus 20-án, hat (2013-tól négy) személy kaphatja. Első alkalommal 1992-ben osztották ki.

Szakmári Klára elhivatott könyvtárostanár, aki közel 40 éves pályafutása során a könyvtáros szakma több területén dolgozott, kiemelkedő aktivitással tevékenykedik az iskolai könyvtárak és a könyvtárostanri munka elismertetéséért. Magas színvonalú könyvtárszakmai és könyvtárpedagógiai munkája mellett szaktanácsadóként, szakértőként, szakfelügyelőként és a Könyvtárostanárok Egyesületének vezetőjeként is szívvel-lélekkel szolgálta a magyar könyvtárügyet.

Sok évtizedes könyvtárosi pályafutása során Szakmári Klára több területen is hozzájárult a magyar könyvtári szakma fejlődéséhez, a minőségi munka, a jó gyakorlatok elterjesztéséhez. 1990-től dolgozik iskolai könyvtárban, s ezen a területen több tekintetben is kiemelkedő teljesítményt nyújt.

Mind a könyvtár-pedagógiai, mind a két évtizedes szakmai egyesületi munkájában az iskolai könyvtári szolgáltatások megújítására törekszik. Szakmai igényességével, precizitásával, a folyamatos önképzéssel példát mutat nemcsak a tanítványai és közvetlen munkatársai, de tágabb körben a könyvtáros kollégák számára is. A jól megalapozott szakmai felkészültségéhez járul segítőkész személyisége: szaktanácsadói munkája során mindezt jól kamatoztatja a hozzá fordulók javára.

Nemcsak a saját szakmai fejlődésére ügyel. Számtalan konferenciát, szakmai napot, továbbképzést szervezett a könyvtárostanár kollégák számára; szívügye az iskolai könyvtár fejlesztése, a fiatalok olvasóvá nevelése, a könyvtárhasználati ismeretek megalapozása már az iskolában. Ezt a folyamatos, tudatosan tervezett munkát támogatják a témában megjelent, több esetben hiánypótló publikációi is.
2016-ban nem indult újra a KTE elnöki posztjáért. Az elnökség munkáját azóta is aktívan segíti szervező, véleményező, tanácsadó munkájával. Ugyanebben az évben a könyvtáros szakma MKE emlékéremmel ismerte el munkáját.
2018-ban nyugdíjba vonult a Budapest XXII. Kerületi Budai Nagy Antal Gimnázium könytárostanáraként. Iskolai könyvtári szaktanácsadóként viszont azóta is segíti a pályán dolgozó kollégákat.
Rakonczás Szilvia munkásságát többek között nagy szakértelem, lelkiismeretesség, kimagasló emberi és szakmai teljesítmény, innovativitás, olvasóbarátság jellemzi.
Könyvtáros és matematika szakos tanári diplomáját 1980-ban szerezte Szombathelyen. 2001-ig Békéscsabán a 10. sz. Általános Iskolában dolgozott könyvtárostanárként. Tevékenységének köszönhetően az iskolában eltöltött évek alatt nemzedékek nőttek fel és szerették meg az olvasást, a könyvtárhasználatot.Szakmai tudását folyamatosan fejlesztette.
1996-ban közoktatási vezetői képesítést szerzett. 2001-től  a Békés Megyei Humán Fejleztési és Információs Központban dolgozott, mely a pedagógiai intézeti feladatokat is ellátta. Kitartó, szívós munkával létrehozta az intézet megyei pedagógai szakkönyvtárát. Egy évtizeden át iskolai könyvtári szaktanácsadóként segítette, támogatta a könyvtárostanárok, az iskolai könyvtárak szakszerű munkáját. 2007-től könyvtári szakértő és 2009-től közoktatási szakértő is. 2006-2012 között iskolai könyvtári szakfelügyelőként is segítette a szakma fejlődését.A megyei kollégák támogatása mellett részt vett és vesz az országos szakmai munkában is. 2005-2008 között elnökségi tagja volt a Könyvtárostanárok Egyesületének.2008-tól a Békés Megyei Könyvtár vezetője. Munkáját megyei könyvtárigazgatóként is az innováció, a kiemelkedő szakmai tevékenység jellemzi.
Köszönjük az interjút és gratulálunk a díjazottaknak!

Forrás:

http://www.ktep.hu/Szinnyei_2019_Rakonczas
http://www.ktep.hu/Szinnyei_2019_Szakmari
https://hu.wikipedia.org
Előző cikk8 ötlet az első (nem csak) osztályfőnöki órára
Következő cikkHa szeptember, akkor Biztonság Hete! Ízelítő a tavalyi év eseményeiből