Művészetpedagógiai konferencia – hamarosan határidő!

Az alapítók és társult felsőoktatási intézmények hetedik alkalommal hirdetik meg a Művészetpedagógiai Konferenciát, a művészeti neveléssel, a művészetközvetítés intézményeivel, a gyermekkultúra helyzetével foglalkozó kutatók...

Meggyőzés a nevelési folyamatban

A nevelés definíciója szerint olyan bipoláris (kétirányú), tudatos, tervszerű fejlesztő hatású folyamat, amelyben a pedagógus irányítja a tanuló tevékenységét, ezáltal fejlődnek a tanítvány képességei,...

Család és iskola

Az iskola eltérő társas közege A viselkedés szabályozásmódszereinek megválasztását és a személyek közötti kapcsolat jellegét alapvetően meghatározza, hogy az iskolában sokkal több személy közti interakció...

Kérdések és válaszok a tanórán

„A tanári kérdésnek a mai oktatásban az a szerepe, hogy valóban fordulópontot jelentsen a beszédben. Ennek révén ugyanis a tanár át tudja adni a...

Mire tanít (még) a kézírás?

Fejleszti a beszéd- és kommunikációs készséget Ehhez az állításhoz – melyet legutóbb Hámori József agykutató fejtett ki egy interjúban – szükséges némi biológiai alapú magyarázat....

Tehetséges tanulók

Közismert tény, hogy a tehetséges gyerekek azonosításában az IQ-nak, az intelligenciának ma is komoly szerepe van, annak ellenére, hogy a kutatók hosszú évek óta...

Tavaszváró mondókák

A Néprajzi lexikon szerint a mondókák „a gyermekek körében használatos, erősen ritmikus, dallamos hanglejtésű vagy sokszor énekelt” versikék. „Témakörük kiterjed a gyermekélet minden mozzanatára;...

A hiperaktív serdülőkről 2.

Korábbi írásunkban már szót ejtettünk Ranschburg Jenő „nyolc pontjáról” – az első négyet ismertetve. Következzen a másik négy! A szülőnek válaszolnia kell! …. és a...

A hiperaktív serdülőkről 1.

„Amennyire lehetséges, támogassák a gyerek autonómiaküzdelmeit!”  Amennyire lehetséges támogassák a gyerek autonómia küzdelmeit a gyerek ugyanis életkorából adódóan több függetlenséget igényel a felnőtt viszont...

Intelligens óvodások

Kutatásai során Ranschburg Jenő felfigyelt arra, hogy a korábbiaktól eltérő, új módszerekkel kellene kutatni az óvodások intelligenciáját. Ezirányú gondolatait a következőképpen összegezte: „azt hiszem,...